Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Smertefull omlegging til nett

Arngren Electronics hadde store visjoner for sin satsning på nett, da de la ned butikkene og postordresalget. »Guttebutikken» med de artige dingsene har imidlertid fått store problemer.

Sony Aibo robothund

Arngren Electronics startet opp i 1983, og begynte for alvor å vokse da de begynte med postordresalg i 1994. I fjor kom Simen Yuen inn i selskapet, og han mente at Internett skulle erstatte de gamle salgskanalene.

Det lille selskapet ser ut til å takle overgangen til nett ganske dårlig. Foreløpig ligger de 20 prosent under budsjettet, og sliter med å betale sine kreditorer.

– Underskuddet er likevel mindre enn forventet, og det tyder på en sunn kostnadsstruktur, sier Jan Soløy, økonomisjef i Arngren, til Finansavisen. Soløy innrømmer nå at de må nedjustere budsjettet for inneværende år.

Selskapet har en kundebase på 130.000 navn, men problemet er at mange av disse verken har tilgang på e-post eller Internett.