Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Rene .com-selskaper taper

Etablerte selskaper og varehus kaprer flest kunder på nett. En rekke rene nettselskaper sliter med underskudd og kapitaltørke. Ifølge en ny studie tilhører fremtiden de etablerte bedriftene som går online.

Amazon
(Ill.: Amazon.com)

Ifølge analysebyrået Giga Information Group vil bedrifter som selger varer gjennom flere kanaler – i butikker, online, per telefon og postordre – dominere netthandelen i 2002.

66 prosent av onlinesalget vil butikker med flere salgskanaler stå for, mot 33 prosent i 1999. De rene nettbutikkenes salg vil kun utgjøre 26 prosent, skriver Dagens Næringsliv.

Wal-Mart er verdens største detaljhandel med 600.000 ansatte bare i USA. Nå satser kjeden på e-handel med eget nettselskap og egen teknologiavdeling i Silicon Valley. Det er denne type etablerte bedrifter som trolig blir vinnerne på nett i fremtiden.

Motvillige investorer

Amacon.com var en av pionerene innen den nye økonomien, men de møtte nylig veggen.

Ifølge analytikerne har nettselskaper som Amazon.com to problemer. For det første står det i fare for å slippe opp for penger. I tillegg må det regne med underskudd i flere år fremover.

Etter hvert har det gått opp for nettbutikkene at de også må ha lager og distribusjonsnett for at kundene skal få varene sine rakst og effektivt, noe som koster penger.

Boo.com var et av de selskapene som måtte gi opp, etter å ha brukt 1,2 milliarder i markedsføring og investeringskostnader.

En rekke rene nettbutikker sliter nå med store underskudd. Underskuddene er til en viss grad estimert, men det største problemet er at investorene nå kniper igjen pengesekken.