Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Nokia knuser Ericsson

Hvert år kommer det internasjonale konsulentselskapet Interbrand ut med en oversikt over verdens 500 mest verdifulle merkenavn. Årets utgave viser at Nokia ligger milevis foran konkurrentene.

Ikke uventet ligger Coca Cola på verdenstoppen, med en merkevareverdi på 72,54 milliarder dollar (kroner). Så begynner teknologimerkene å florere. På de neste plassene kommer Microsoft/Windows, IBM og Intel. Nokia runder av de topp fem med sin første plassering blant de topp ti.

Finnene over svenskene

Med en verdi på 38,53 milliarder dollar (kroner) har selskapet hatt en økning på 86 prosent fra året før. Selskapets økning står kun tilbake for Yahoo! og Amazon.com på listen over de 75 mest verdifulle merkene. Disse har derimot hatt en prosentvis økning på henholdsvis 258 og 233 prosent.

Nabolandets Ericsson står det ikke fullt så bra til med. De har rast en rekke plasser på listen og har endt opp helt nede på en 32. plass. Merkevareverdien har endt opp på 7,81 milliarder dollar (kroner) – en prosentvis nedgang på 47 prosent, noe som er den dårligste trenden blant de 75 på toppen.

Bedre enn Motorola

Det eneste Ericsson vel kan glede seg over i denne oversikten er at de fremdeles ligger et godt stykke foran den tredje store mobilprodusenten, Motorola. Men også her er det et skår i gleden. For mens Ericssons verdi detter nedover listen gjør Motorolas det motsatte. Siden året før har verdien økt med 22 prosent, nesten like stor prosentvis økning som Microsoft (24 prosent).

Her kan du se en oversikt over verdens 75 hotteste merker: www.interbrand.com/league_chart.html