Annonse


– Kall det ikke WAP-reklame

Det er analytikerne i Ovum som har nådd den konklusjonen at mobilbrukerne vil være villige til å motta reklame gjennom mobiltelefonen, så lenge det blir omtalt som subsidierte tjenester, spesielle tilbud, kampanjer, eller tilsvarende.

Personlig ikke-reklame

To til tre år vil det ta før reklamen (som ikke heter reklame) virkelig begynner å være kjempeforretning på det mobile internett, og da vil det være en helt annen type reklame enn den vi er vant til på vanlig web: Den må være ekstremt skreddersydd og tilpasset hver enkelt mottaker for å lykkes, den må gi merverdi for mobilbrukeren. Og den må ikke virke påtrengende, mener Ovum.

Brukeren må også kunne selv styre hva slags reklame de vil motta, og også når de vil motta dem. Kanskje vil man ha mer informasjon om uteliv på ettermiddagen, mens man gjerne kunne jobbe i fred i kontortiden.

Løpet har begynt

Flere selskaper er allerede i ferd med å sette sine løsninger for wapreklame til verden. Blant annet annonserte PhoneOnline nylig partnerskap med Advertising.com, og skal sammen gi mobil reklame til det nordamerikanske B2B-markedet.

Annonse


Finske Add2Phone er også i ferd med å etablere sin teknologi SMASH (Smart Mobile Advertising Server), og samarbeider med Hewlett Packard for å realisere drømmen om å gjøre mobilreklame til den største inntekstkilden for m-handel.

– Mobil reklame vil gjøre for mobile tjenester det web gjorde for Internett, hevder sjefsutvikler Aki Snellman i Add2Phone.

Flaskehalsen

Men hverken Ovum eller Add2Phone tror lokasjonsbasert reklame blir den enorme fulltrefferen som mange vil ha det til. Det at du for eksempel blir bombardert med reklamer i det du går nedover byens handlegate vil være for kostbart, og være til en plage for mottakeren.

– Det blir for mye, og resulterer bare i en flaskehals. Lokasjonsbasert reklame blir nok ikke så stort som mange forventer, sier Snellman til Wapland.no.

Og kall det for all del ikke reklame…

Annonse