Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Portalkrig om 400 mrd. kroner

Det mobile portalmarkedet vil ventelig omsette for 400 milliarder. kroner i 2005. De store operatørene lanserer ambisiøst sine wapportaler. Samtidig blomstrer nye uavhengig aktører. Men er det plass til alle?

Analyse- og konsulentfirmaet Ovum har spådd at det mobile portalmarkedet vil ha en omsetning på verdensbasis på nærmere 400 milliarder kroner innen 2005.

De nordiske mobiloperatørene har tydeligvis kommet til lignende konklusjoner, og kjører nå ut med knallharde portalsatsinger, både lokalt og internasjonalt.

Kriger med seg selv?

Telenor satser millioner på markedsføring av Djuice, vil konkurrere med seg selv gjennom en mobil utgave av Telenor Nextra, og sitter samtidig med eierinteresser i SOL, som også går rundt med mobile portalplaner.

NetComs nye eiere, svenske Telia, kjører en tilsvarende mangesidet satsing. Internt i Sverige hersker MyDof, og nylig ble den internasjonale portalen Speedy Tomato annonsert. Og selv om svenske Halebop markedsfører seg som operatøruavhengig, har både Telia og Oracle tunge eierandeler i portalen.

Halebop vs Speedy Tomato

Speedy Tomato har blitt presentert som en personifiserbar internasjonal portal, med nyhetstjenester, lenkesamlinger, og nyttige funksjoner, og virker i så måte relativt lik eksisterende Halebop.

– Portalmarkedet begynner å bli tett, men konkurranse på likt nivå har vi ingenging i mot, sier Halebops adm. direktør, Roland Svensson, til Wapland.no.

Halebop mener at jo flere aktører det er på markedet, jo bedre er det for utviklingen av mobilt internett. Å være operatøruavhengig er bare en fordel:

– Operatørene lanserer portaler først og fremst for å gagne sine eksisterende kunder.De vil ha vanskeligheter med å knytte seg til samarbeidspartnere som vil tilby sine tjenester til alle, ikke bare til abonnenter av en spesiell operatør, sier Svensson.

Wapportal.no vs Djuice

Wapportal er en annen uavhengig aktør som nå er under etablering i Europa. Norge og Sverige har fått sine egne versjoner, og selskapet er på full fart inn i Frankrike, Tyskland, og England.

Når operatører som Telenor lanserer portaler, har de gratis tilgang til en stor eksisterende brukermasse. Dette erkjenner også Lars Martinsen, daglig leder i Wapportal.no, men mener likevel at de er i stand til å vinne frem i portaljungelen.

– Djuice er stor og tung, så skal vi lykkes må vi rett og slett være flinkere. Vi har i dag flere linker og en bedre oppbygd side, og satser knallhardt på å være den mest brukervennlige portalen på markdet, sier Martinsen.

– Operatørene vil nok alltid være store, så vi fokuserer ikke på dem som konkurrenter. Vi tror likevel det er god plass for flere portaler, og tror vi kan tiltrekke oss mange brukere, sier Martinsen til Wapland.no.

Terningen er kastet

Det er ingen mangel på uavhengige portaler for tiden, og flere skal det nok bli. For eksempel velger MyWap.no – til tross for navnet – å rette seg utelukkende mot norske brukere. Wap.com har på sin side som hovedmål å fungere som en slags veiviser på wap, med verdensomspennende ambisjoner.

Samtidig har Borg Svakstrøm i Sarpsborg valgt å gå i motsatt retning enn operatørene, nemlig lokalt istedet for internasjonalt. I samarbeid med Mobildata Kjeden er de nå iferd med å etablere lokale byportaler rundt om kring i Norge, og oppnår suksess gjennom å knytte seg til lokale samarbeidspartnere på innholdssiden.

Alle ser ut til å være enige om at portaler kommer til å bli svært viktige i morgendagens mobile internett, men hvem som vil komme seirende ut av portalkrigen gjenstår å se…