Hopp til navigasjon Hopp til innhold

IKEA mot strømmen

IKEAs investeringsselskap Catella IT går mot strømmen og satser tilsammen 60 millioner kroner på to nettbutikker.

Nettreisebyrået Resfeber.se og matportalen Tasteline.com får 30 millioner svenske kroner hver.

Mange investorer har skydd nettbutikker med privatkunder som marked, men Catella IT ser ingen grunn til å følge samme strategi som sine kolleger i risikokapital-bransjen.

– Flokkmentaliteten er utbredt blant investeringselskapene. Det ene øyeblikket gjelder bare WAP, neste dag er e-commerce det eneste saliggjørende. Men man trenger ikke gjøre alt i flokk, og vi satser helt bevisst på bransjer som er «ute» for investorer, sier Urban Lindskog, leder for Catella IT, til den svenske næringslivsavisen Dagens Industri.

Resfeber.se er etablert i Sverige, Danmark og Norge, og er i følge Catella IT antagelig det største nettreisebyrået i Skandinavia. Tasteline.com er en nyetablert portal, nettstedet åpnet i begynnelsen av 2000.

Catella IT ble etablert høsten 1998, og hittil investert 136 millioner svenske kroner i nystartede IT- og Internett-selskaper. Catella IT er et datterselskap av Catella Holding, som er en del av Inter IKEA. Ved siden av møbelvarehusene er Inter IKEA den største virksomheten i IKEA-konsernet.

(Origo)