IKEA mot strømmen

Nettreisebyrået Resfeber.se og matportalen Tasteline.com får 30 millioner svenske kroner hver.

Mange investorer har skydd nettbutikker med privatkunder som marked, men Catella IT ser ingen grunn til å følge samme strategi som sine kolleger i risikokapital-bransjen.

– Flokkmentaliteten er utbredt blant investeringselskapene. Det ene øyeblikket gjelder bare WAP, neste dag er e-commerce det eneste saliggjørende. Men man trenger ikke gjøre alt i flokk, og vi satser helt bevisst på bransjer som er “ute” for investorer, sier Urban Lindskog, leder for Catella IT, til den svenske næringslivsavisen Dagens Industri.

Annonse

Resfeber.se er etablert i Sverige, Danmark og Norge, og er i følge Catella IT antagelig det største nettreisebyrået i Skandinavia. Tasteline.com er en nyetablert portal, nettstedet åpnet i begynnelsen av 2000.

Catella IT ble etablert høsten 1998, og hittil investert 136 millioner svenske kroner i nystartede IT- og Internett-selskaper. Catella IT er et datterselskap av Catella Holding, som er en del av Inter IKEA. Ved siden av møbelvarehusene er Inter IKEA den største virksomheten i IKEA-konsernet.

(Origo)

Annonse
Annonse