Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Stoler mest på gamle merkenavn

Nettkunder stoler mer på de gode gamle merkevarene enn på de mest kjente rene nettbutikkene, viser en undersøkelse gjort av Henley Centre i Storbritannia.

Deskill
– Selv ikke de sterkeste rene nett-merkevarene makter å konkurrere med velkjente merkevarer som har satset seriøst på nettet, i følge Henleys rapport, som er utarbeidet for British Telecom og Siemens Communications.

Nettfilialen av britenes velkjente bokhandel WH Smith har for eksempel større troverdighet enn nett-kjendisen Amazon.com.

63 prosent av britiske nettbrukere oppfatter whsmith.co.uk som «ærlig og redelig», 59 prosent av samme oppfatning av amazon.com.

BBCs hjemmeside bbc.co.uk scorer aller best på spørsmålet om troverdighet; 83 prosent stoler på BBCs nett-tjeneste.

Undersøkelsen, med navnet «Fra telekultur til ekultur» konkluderer med at rene nettsatsninger har en lang vei å gå for å oppnå samme troverdighet som de gode gamle merkevarene, selv om de har vært tidlig ute og fått stor oppmerksomhet fra nettbrukere.

Klassiske merkevarer tar med seg sin troverdighet over til sine nettsatsninger, og i tillegg profiterer de på at 42 prosent av alle som handler på nettet deler sine erfaringer med venner og kjente.

(Origo)