Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Sport betyr penger på nett

Kraftig annonseøkning og salg av utstyr og billetter vil gjøre sportsweber til de store pengemaskinene på Internett, i følge en rapport publisert i anerkjente «Screen Media».

Rapporten er laget av analytiker Rachel Church, som anslår at sportsannonseringen på nettet vil øke fra 612 millioner dollar i 1999 til over seks milliarder dollar, tilsvarende ca 50 milliarder norske kroner, i 2005.

Sportsutstyr-salg

I tillegg vil salget av sportsutstyr også stige til nærmere seks milliarder dollar fra 1999-nivået på 186 millioner dollar, i følge Church`s vurderinger. Hun regner med at salget av billetter online vil stige fra 60,5 millioner dollar ifjor til 2,9 milliarder i løpet av 2005.

Bakgrunnen for den sterke troen på sport som pengemaskin er dels at sportsweber kan utnytte en rekke inntektskilder, inkludert sponsorer, dels at besøkende til sportsweber har inntekt over gjennomsnittet, og ikke minst at nettsteder som satser på sport kan bruke store begivenheter for å trekke trafikk.

Gambling?

Sportsweber vil også profitere på en økende interesse for gambling, fremholder rapporten.

Den typiske besøkende til et sportsnettsted er en mann på 34 år med mellom 40 og 60.000 dollar i årlig inntekt.

(Origo)