Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Annonse-boom på nett

Nå tar annonsemarkedet på Internett av for fullt. Hittil i år er det solgt for 170 millioner kroner i nettannonser i Norge – hvilket er mer enn det ble solgt i hele 1999.

Annonser på nett
I følge mediebyrået Mediacom er det i 1. halvår solgt nettannonser for 171,1 millioner kroner. Det er en økning på nesten 280 prosent fra samme periode i fjor, melder Dagens Næringsliv.

Det er også om lag 40 millioner kroner mer enn det ble solgt nettannonser for i hele fjor – 130 millioner kroner.

ss=mellomtittelOpp-opp-opp
– Dette er en trend som bare fortsetter, sier Nina Hølcke i Mediacom, som hevder at veksten er begrunnet i at Internett er i ferd med å modnes som annonsemedium.

Tallgrunnlaget er hentet fra syv nettsteder: Nettavisen, DinSide, digi.no, 24/7, Webad, DoubleClick og SOL. Disse har innrapport å ha solgt for om lag 120 millioner kroner hittil i år. Disse nettstedene stod i fjor for rundt 70 prosent av annonsemarkedet på den norske delen av Internett.

Ad. Direktør Morten Hofstad i WebAd er optimistisk med hensyn til høsten.

– Jeg tror det blir sterkere vekst til høsten, sier han til DN.

ss=mellomtittel- Kan profesjonaliseres mer
Nina Hølcke i Mediacom mener tross veksten at nettbransjen må profesjonaliseres.

– Hvis annonsørene og mediebyråene følger opp nettannonseringen får man valuta for pengene. Men det er masse slurv der ute, sier hun.

Problemer som bransjen sliter med er blant andre at tidsfrister ikke overholder og at annonser blir lagt ut på feil dager.