Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Inviterer media til samarbeid

Telenor inviterer til samarbeid om utvikling av interaktive tjenester og innhold tilpasset bredbåndstjenester. Dette skal skje gjennom selskapet Zonavi, et foreløpig heleid datterselskap.

Ideen er helt åpne standarder for innholdsproduksjonen for å skape et kreativt mangfold – som Telenor kan tjene penger på.

Da Telenor og DnB i mai lanserte sin fellessatsing for å lage en markedsplass på web sa konserndirektør og leder for Telenor Telecom, Jon Fredrik Baksaas: – Bredbånd handler ikke om å lage et statlig fibernett, men å utvikle tjenester. Da oppstår det etterspørsel og dermed kommer bredbånd aksess.

Zonavi er Telenors svar på akkurat denne tankegangen. For selv om det er stor oppmerksomhet om bredbånd tilgang til Internett for tiden, er det svært få tjenester som kan utnytte kapasiteten.

Interaktivitet

Det nye selskapet Zonavi skal utvikle innhold og nye tjenester for interaktiv TV basert på bredbåndsteknologi, for det er video på bestilling, spill over nettet, videotelefoni og andre tjenester som først og fremst vil spise kapasitet.

– Vi trenger å få økt produksjon av nordisk produsert innhold for de enkelte lands markeder. Derfor vil vi inngå ulike former for samarbeid med innholdsprodusenter, og inviterer med dette slike til å ta kontakt med oss. Vi sørger for en åpen plattform for våre bredbåndstjenester, enten det er kommende mobile nett, ADSL over kobberkabler, satellitt eller bakkebasert digitalt kringkastingsnett, sier Stig Eide Sivertsen i Telenor Bredbåndstjenester.

HTML

Han forteller at Telenor, eller Zonavi, skal sørge for en åpen plattform som blant annet baserer seg på internettstandarden HTML. Dette for at »alle» skal kunne utvikle tjenester som kan distribueres via Telenors ulike bredbåndsnett, til ulike terminaler, dvs fjernsynsapparater, mobiltelefoner, skjermtelefoner og PCer. Og mange som vi ikke har sett ennå.

Selskapet skal også levere systemer for sikker betaling, og i tillegg skal Zonavi levere teknikken som sørger for at brukerne betaler for det de ønsker å få levert. For i likhet med de andre bredbåndsleverandørene, som er på vei inn i markedet, slår Telenor klart fast at de ikke forventer å tjene stort på å transportere tjenester i framtiden. Det er innholdet og tjenestene som skal gi penger i kassa.

Må betale for tjenestene

– Bredbånd gir mulighet til distribusjon av tv, nedlasting av filmer og Internett. I TV-verdenen er folk vant til å betale for å få kanalene inn i stua, mens dette ikke er like vanlig i Internett-miljøene. Vi forventer at kvalitetsinnhold vil måtte bli betalt av mottakerne. Det er helt avgjørende å kunne ta betalt for å få suksess, noe ikke minst journalistene forstår. Det ble nesten streik på grunn av kamp om opphavsrett for stoff på web, påpekte Stig Eide Sivertsen på en pressekonferanse torsdag 29. juni.

Zonavi har et 40-talls mennesker ansatt. De er rekruttert fra webmiljøer, media, markedsføring og reklame. Det er bevisst satset på å ha mest mulig bred kompetanse, med forankring i kunnskap om forbrukermarkedet.

Høyere hastigheter

– Jeg tror vi vil greie å skape en effektiv kanal der det blir mulig for innholdsleverandører å få betalt for innholdet, sier Sivertsen. Han peker på at Telenor nå jobber med å samle sine nett i ett hybridnett, i tillegg til at selskapet er inne i Canal Digital, og også har sin satellitt på en grad vest.

– Det første bredbåndstilbudet er ADSL med en hastighet på om lag 2 megabit/s, men etter hvert vil vi kunne tilby 20-50 megabit. Det vil gi flere TV-kanaler, Internett, video på bestilling og en rekke tjenester og innhold som vi ikke i dag vet noe om . Dette innholdet ønsker vi å distribuere ut i nettene, sier Sivertsen.