Annonse


Explorer dominerer på PC

Selskapet har i dag en markedsandel på rundt 1,5 prosent på desktoppen. Nå håper de å vinne det trådløse markedet.

I følge undersøkelsen StatMarket fra analyseselskapet WebSideStory er Internet Explorer stadig mer dominerende på nettlesermarkedet. Deres siste globale undersøkelse viser at Microsoft 86,08 prosent av brukerne bruker denne nettleseren.

I følge statistikken er Netscape nede i en markedsandel på 13,9 prosent og norske Opera er overhodet ikke nevnt. Men i følge Opera er ikke dette riktig.

Vil kapre Linuxerne

– Vi er ganske sikre på at vi har 1-1,5 prosent av nettlesermarkedet for PC-er. Men når folk bruker Opera, blir det oftest registrert som Netscape, på grunn av et signal som går til serveren, forteller Rolf Assev, salgs- og markedsdirektør i Opera, til ITavisen.no.

Annonse


Assev har ikke den store troen på at selskapet skal kapre kunder som i dag benytter seg av Windows operativsystem, men målet er å ta en større andel av det voksende Linux-markedet.

– Videre suksess på desktoppen vil avhenge litt av Linux-utviklingen. Vi har ferdig en beta på Linux i løpet av sommeren, og allerede nå har vi vunnet tester på Linux med en tidlig alfa-versjon, opplyser Assev.

Fokus på håndholdte enheter

Men til tross for fortsatt satsning på PC-markedet vil mye av fokuset ligge på håndholdt enheter i tiden som kommer. Operas nettleser er kjent for å være både liten og rask, noe som er en forutsetning på mindre enheter. Flere avtaler er nå inngått med store aktører på markedet for trådløse enheter.

– Hittil har vi inngått avtaler med Psion, Ericsson, Be og ScreenMedia. Vi har også flere avtaler på trappene som jeg ikke kan gå ut med, sier Assev.

På dette markedet er det mange aktører og flere vil trolig seile opp i tiden som kommer. Mozilla og Phone.com er blant de største konkurrentene og Assev regner med at Microsoft også vil komme for fullt, selv om de ikke har lykkes ennå.

Pynter seg for teknisk fagpresse

I morgen lanseres Opera 4.0 i metropolen New York, og målet med lanseringen å bli anerkjent av den teknisk fagpresse som et spennende teknisk alternativ.

-I dag koster Operas nettleser 35 dollar og når Opera 4.0 blir lansert i morgen vil den koste 29 dollar. Hvorfor tilbyr dere ikke nettleseren gratis?

– Det er oppe til vurdering om vi skal bli en gratis nettleser, og om vi heller skal bli reklamefinansiert, men noen beslutning er ennå ikke tatt på dette området, sier Assev.

Målet til Opera er å vinne tre prosent av PC-brukerne innen en horisont på to år, når det kommer til trådløse løsninger er ambisjonene enda større. Først nå har selskapet fått i igangsatt en skikkelig markedsavdeling, og neste år håper man å høste fruktene av dette.

Annonse