(Illustrasjon)

Annonse


Norges første e-faktura er sendt

(Illustrasjon)Flere og flere bruker nettbank, og nå blir det enda enklere å betale regninger. Et pilotprosjekt er nå igang som tilbyr e-faktura til utvalgte kunder i Storebrand Bank, med et betalingssystem utviklet av Fellesdata. Går alt etter planen vil systemet bli satt i full drift i Storebrand om et par uker.

Slik virker det

– Det fungerer på en måte som en vanlige faktura, hvor du får all informasjon sendt til deg. Ser alt greit ut, trykker du bare OK, sier Grete Sørensen, markedsdirektør i Fellesdata.

I nettbanken din vil det dukke opp en ny mappe, som vil bli en slags innkurv for fakturaer. Etter å ha gitt ditt samtykke, vil forskjellig foretak få anledning til å sende deg regninger elektronisk. Fakturaene vil kunne inneholde bilder og linker, og vil derfor samtidig fungere som en tilpasset informasjonskanal.

For å betale en regning klikker du bare OK, og saken er ute av verden. Du har også muligheten til å forandre ting som forfallsdato, beløp, og hvilken konto betalingen skal trekkes fra. Har du for vane å rive i stykker regninger de to-tre første gangene du får dem, så kan du godt fortsette med dette på nett ved simpelthen å slette fakturaer i innboksen din.

Annonse


– Sikkerheten på e-faktura blir akkurat like god som de øvrige funksjonen i nettbanken, forsikrer Sørensen.

Alle vil ha e-faktura

Både Bankenes Betalingssentral (BBS) og Fellesdata utvikler løsninger for e-faktura hver for seg, men det jobbes med bankene for å få det mest mulig samkjørt slik at bedrifter kan sende ut fakturaer, uavhengig av hvilken nettbank kundene bruker.

Over 350 millioner fakturaer går ut årlig fra norske bedrifter, og det kan spares mye penger på å gjøre dette elektronisk.

BBS står i spissen for et stort samarbeidsprosjekt mellom Kreditkassen, Den norske Bank, Postbanken, Sparebanken NOR, og Sparebank 1, og starter et pilotprosjekt med ti bedriftskunder i oktober.

– E-faktura er en like selvfølgelig tjeneste som nettbanken selv. En representativ markedsunderøkelse tilsier en kjøpssannsynlighet på 84 prosent i norske bedrifter. Vi har allerede 50-70 store kunder som står og venter, i tilleg til de ti som deltar i pilotprosjektet, sier kommunikasjonsdirektør Lars Peder Nordbakken i BBS.

Annonse