Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Fallgruver for nettreiser

Vær kritisk når du bestiller reise på Internett. Landegrenser eksisterer ikke i nettverdenen, og reisen omfattes kanskje ikke av norsk lovgivning.

Fly
Tilbudet fra flyselskaper, charterselskaper, reisebyråer, destinasjoner, hoteller og auksjonsfirmaer over hele verden som vil ha deg som kunde er enormt. Men internettreisen kan by på uventede problemer, melder Newswire på oppdrag for Berg-Hansen.

Føre var

– På nettet vil dine rettigheter avhenge av i hvilket land leverandøren hører til, og hvordan reisen markedsføres. Du oppdager ikke konsekvensene før du får vanskeligheter med penger eller reisens innhold, sier administrerende direktør Per Arne Villadsen i Berg-Hansen.

I følge Newswire kjenner verken Den Norske Reisebransjeforening (DNR) eller Forbrukerrådet til konkrete tilfeller der norske forbrukere har fått problemer etter å ha kjøpt reiser på nettet.

Pakkereiseloven

Når du kjøper reiser fra en norsk leverandør gjelder norsk lov, blant annet Pakkereiseloven som inkluderer Reisegarantifondet. Fondet sikrer deg hvis arrangøren går konkurs før reisen er avsluttet. Loven gjelder også utenlandske leverandører som selger gjennom et norsk nettselskap eller auksjonsfirma, eller som markedsfører seg direkte til norske forbrukere.

– I praksis betyr det at hvis reisen ligger på en norsk server og nettsiden har norsk tekst likestilles det med et vanlig, fysisk utsalgssted i Norge. Dersom siden ikke oppfyller disse betingelsene, vurderes det fra sak til sak hvorvidt norsk lov er gjeldende, sier Villadsen.

Utenlandsk domstol

Selv om arrangøren omfattes av norsk lov kan dårlig kontroll- og oppfølgingsmuligheter ramme forbrukerne.

– De utenlandske operatørene kjenner ofte ikke norsk lovgivning, og vi har ikke oversikt over alle som tilbyr reiser på nettet til enhver tid. Selv om norsk lov gjelder må arrangørene saksøkes i hjemlandet dersom du krever penger igjen på grunn av problemer på reisen. Av erfaring vet vi at det er en dyr, usikker og tidkrevende prosess, sier administrerende direktør Rolf Forsdahl i DNR.

Hvis nettsidene ikke spesielt retter seg mot norske forbrukere, vil vanligvis internettselskapets nasjonale lov gjelde.
– Det innebærer at forbrukervernet kan være vesentlig svakere, og en eventuell sak føres for utenlandsk domstol, sier Villadsen.

Les mer om Reisegarantifondet på www.rgf.no.