Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Seriøst for full musikk

eClassical gir elskere av klassisk musikk anledning til helt lovlig å ta i bruk Internett og MP3-formatet i sin søken etter godbiter fra den klassiske musikkens verden.

cello (musikk)
eClassical hevder å være verdens største tilbyder av klassisk musikk via Internett, og tjenesten er svensk.

Den klassiske musikkindustrien er i krise. Det utgis alt for mange plater av velkjente verker som målgruppen allerede har i flere utgaver enn de har tid til å høre på.

Og ingen, i det minste ingen i kommersiell betydning, har interesse av å høre på nåtidig klassisk musikk. Derfor kan det hende at å starte opp en Internettkanal for klassisk musikk kan virke noe hasardiøst.

Men svenskene Peter Jacobson, George Olvik og Daniel Trogen satser på å selge klassisk musikk til langt flere enn det begrensede og kanskje elitære publikummet denne finkulturelle musikken til nå har hatt. Sammen startet de eClassical i desember i fjor. Den verdenskjente svenske pianisten Peter Jablonski står også som en av gründerne.

Stort kundegrunnlag

– Vi anser alle med en PC, en internettilkobling og et gyldig kredittkort som våre potensielle kunder, sier administrerende direktør George Olvik til Telecom Revy. Dem er det ca. 150 millioner av, så prognosene burde være forholdsvis positive, spesielt med tanke på at antallet mennesker med Internettaksess øker med noe sånt som 1000 millioner i året.

Kanskje er det nettopp dette prognosegrunnlaget som fikk investorselskapet Adera Venture Zone til å gå inn på eiersiden med en investering på »flere millioner kroner», ifølge George Olvik.

Han regner dette som en langsiktig investering fra Adera sin side. De store pengene kommer ikke i løpet av det første året, mener han. Men det kommer, det har han full tillit til:

Markedet for musikk i MP3-format forventes å vokse til 3.9 milliarder dollar i omsetning innen 2004. Klassisk musikk vil omsette for 156 millioner dollar eller fire prosent av totalomsetningen, om vi skal tro tallene fra Music Business International.

Det kan med andre ord være lønnsomt å posisjonere seg best mulig før dette markedet virkelig eksploderer. Ved å tilby en i prinsippet uendelig liste over tilgjengelig klassisk musikk, ønsker eClassical å nå utover det tradisjonelt sett relativt begrensede finkulturelle publikummet som har interesse for klassisk musikk.

På banen

– Vi har allerede inngått en avtale med plateselskapet Naxos, forteller Olvik. Dette plateselskapet skal sørge for en del av det grunnleggende klassiske repertoaret som man bare må kunne tilby. Vivaldis »Fire Årstider» må være på plass.

Samtidig kan Olvik avsløre at eClassical har inngått en avtale med det spennende svenske selskapet BIS om å legge ut hele deres katalog på nettet. Avtalen er nettopp ferdigforhandlet og de første tilbudene vil komme i august i år.

I tillegg har eClassical en avtale med plateselskapet Proprius som blant annet har den verdenskjente svenske sopranen Anne-Sophie von Otter i artiststallen.

Olvik forteller oss dette på en svært så skurrete telefonlinje fra Frankrike hvor han er for å forhandle med et 20-talls plateselskap om å legge ut deres portefølje til salgs i MP3-format.

Skreddersydd etter situasjonen

Men svenskene har mer enn verdenskjente artister samt et stort utvalg verker å tilby. De tar i bruk alle nettets muligheter for samhandling og kommunikasjon.

De tilbyr interessante artikler om forskjellige komponister, de tilbyr musikk tilpasset stemning eller individuelle behov, for eksempel kan man søke på musikk som passer til stemningen »etter en skilsmisse», »for data-hackere» »ved begravelser», »i bryllup», »når man er i det romantiske/depressive hjørnet», når man er »i fengsel» eller raser »i en bilkø» for bare å nevne noe. Men de nyskapende musikkselgerne i Sverige sørger også for å tilby direkte kommunikasjonsmuligheter enten mellom de utøvende artistene og lytterne, eller de kan opprette kontakt til nålevende komponister som er å finne i musikkutvalget til eClassical.

Selskapet hevder at antallet unike hits ligger på 2.000 per dag, uten at de har brukt en eneste krone i markedsføring.

Lovlig

Og kanskje det beste av alt, i det minste med sett med artistenes og plateselskapenes øyne; det hele er fullt lovlig! EClassical forhandler med plateselskapene om rett til å selge MP3-filer over nettet, og opphavsretten er ivaretatt ved at plateselskapene og artistene får en viss provisjon av salget.

Men Olvik opplyser at selv om mp3 er dominerende i dag, så satser eClassical på å kunne tilby musikken i det formatet kundene ønsker enten det er MP3, Microsoft media, liquid audio eller MP4, når det kommer.

Billig

Prisen ligger mellom 0.5 og en dollar (altså ca 8 norske kroner) per verk, men verk defineres som for eksempel en sats i en større komposisjon. Vi du ha alle tre satsene i Sjostakovitsj andre pianokonsert kommer det til å koste deg 2 dollar og 97 cent, eller under 25 kroner. I tillegg kommer selvsagt prisen på tellerskrittene det koster å laste ned musikken. Men første sats av denne pianokoserten lastes ned på 8 minutter om man har en ISDN-linje så telefonkostnadene blir ikke astronomiske.

– Men på sett og vis kan det hende det er urettferdig å betale det samme for en av satsene i Vivaldis »Fire årstider» som sistesatsen i Mahlers 6. symfoni. Førstnevnte ligger på mellom 3 og fire minutter, mens sistnevnte godt kan strekke seg over halvtimen. Med BIS inngår vi derfor et forsøk på å ta en pris per minutt, sier Olvik.

www.eClassical.com