Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Verdens første gprs-spill lansert

Picofun, som tidligere i år lanserte verdens første mulituser-spill for wap, Pico Football, har nok en verdenspremier. Nå har de laget en gprs-versjon av fotballspillet sitt.

Pico Football ble lansert i slutten av mai so verdens første multiuser-spill på wap. Spillet er et football manager-spill hvor folk fra hele verden kan spille mot hverandre i en rekke forskjellige ligaer.

Nye priser

Men et av de største problemene i dag er vel at prisen kan bli litt stiv i lengden, men dette vil etter all sannsynlighet endres med introduksjonen av gprs. Den nye teknologien vil føre til at man ”alltid” er koblet til nettet og at man vil kunne betale for tjenesten i stedet for oppkoblete minutter. Samtidig vil hastigheten bli en god del raskere enn i dag.

Det er ventet at vi vil se gprs rundt årsskiftet, og da er det viktig at tjenestene er i gang. Picofun har i hvert fall gjort sin del av jobben, med lansering av gprs-versjonen av Pico Football.

Brukes av Ericsson

Spillet har blitt testet og kontrollert av Ericsson i deres Mobile Applications Initiative (MAI) lab i Sverige. Ericsson bruker også spillet i demonstrasjoner for mobiloperatører i hele verden.

– Vi innså tidlig fordelen med gprs, og det å konvertere Pico Football fra wap til gprs var et naturlig steg på vei mot vårt mål om å bli verdens ledende leverandør av underholdningsapplikasjoner for mobilt Internett, sier Johan Lenander, CEO i Picofun.

– Med gprs får spilleren en betydelig raskere oppkoblig, samt en rekke mer komplekse og avanserte applikasjoner. Men det mobile internetts fulle kapasitet kommer først til å utnyttes for fullt når det utvikles skreddersyde applikasjoner for gprs, noe vi planlegger å lanserer allerede i august, sier han.