Hopp til navigasjon Hopp til innhold

– Sonofon var ikke dyrt

Telenor avviser påstander om at selskapet betalte for mye for aksjemajoriteten i det danske mobilselskapet Sonofon, som Telenor anser har en meget veldrevet organisasjon og et godt markedsført produkt.

Sonofon+Telenor
Telenor betalte vel 30.000 kroner for hver av Sonofons 900.000 mobilkunder i handelen som ble gjort i pinsen og kunngjort tirsdag.

– Vi betalte vel 3.500 dollar (vel 30.000 kroner) per kunde. På det internasjonale telemarkedet er priser opp til over 5.000 dollar (vel 43.000 kroner) per mobilkunde ikke uvanlig, sier kommunikasjonsdirektør Dag Vangsnes i Telenor Mobile Communications.

Avviser sammenligning

Vangsnes avviser også sammenligningen med NetCom, hvor Tele Danmark tilbyr å kjøpe aksjer til 310 kroner, som priser hver kunde til ca. 19.500. – NetCom er i en annen situasjon, hvor en hovedaksjonær kan blokkere andre tilbydere. Det gir seg nødvendigvis utslag i hva man vil betale for resten av aksjene, sier han.

Telenor har heller ikke noen forståelse for dem som hevder at Sonofon er dårlig ledet og markedsført.

– Tvert imot har Sonofon vært meget suksessrike i sin markedsføring. Sonofon er i dag innarbeidet som et av Danmarks beste og mest kjente merkenavn. Det ville vært galskap å endre på det, sier Vangsnes, som deltok i de knallharde forhandlingene i København i pinsen.