Annonse


Nextra – angriper egen djuice

Telenor satser stort på å bli en ledende spiller på markedet for mobile Internett-portaler eller wap-portaler. Selskapet har så langt presentert en trehodet satsing.

Mest omfattende er djuice-konseptet via Telenor Mobil Communications. Den andre satsningen kommer via sitt 17 prosent eierskap i SOL som også har store planer på det mobile portalmarkedet og den tredje er via Nextra og deres sterke internettutgangspunkt.

Ulikt utgangspunkt

Mens Djuice tar det mobile utgangspunktet, tar Telenor Nextra Internett-utgangspunktet. Djuice vil bruke sin markedsmakt i distribusjonsapparatet til å sørge for at flest mulig mobiltelefoner som selges, blir solgt med ferdig oppsett for Djuice-portalen.

Annonse


Nextra vil tilby sine Internett- og e-postkunder det de kaller en operatøruavhengig portal med mobilt Internett som en naturlig utvidelse av Internett og e-post.

– Vi har bygd opp vår egen gateway. Wap.online.no vil koste det samme enten du i utgangspunktet har Telenor eller NetCom-abonnement. Vi tilbyr den beste e-postløsningen ved at våre Internett-kunder ikke behøver å identifisere seg med passord og brukernavn hver gang de skal lese e-posten mobilt, sier prosjektansvarlig i Telenor Nextra, Lars Bakken.

– Vi har også bygd opp en god navigasjonsstruktur der du på weben via pc-en kan sette opp de webadresser du ønsker sendt til telefonen i en struktur der du enkelt kan navigere deg fram og tilbake, sier han.

Med grafikk

En av de fancy elementene med Nextras portal er at du faktisk kan få opp et gråtonebilde på mobilen når du wapper. Legg inn din datter, mann eller kone og du møter dem hver gang du wapper. Du må bare sørge for å ha et bilde tilgjengelig i rett format.

Navigasjonsstøtten hos wap.online er så absolutt en av de beste vi har sett. Det som mangler der som over alt ellers er at hver bruker kan sette opp en rekke ulike profiler avhengig av hvor han bruker telefonen.

Privat i Norge

– Vi satser i Norge, Slovakia og Østerrike på privatmarkedet. I Telenor Nextra ser vi på mobilt Internett som en naturlig videreføring av vår Internettsatsing. I tida framover satser vi sterkt på privatmarkedet i Norge, sier kommunikasjonsdirektør Arne Cartridge.

– Utover i Europa vil vi imidlertid også her konsentrere oss om bedriftsmarkedet. På innholdssiden satser vi på partnerskap og allianser, sier han.

SOL

Det er også Nextras Morten Lundal og Jan Moberg som representerer Telenor i SOL. Også SOL satser sterkt på å bli Nordens ledende wap-portal. Etter børsintroduksjon vil Telenor eie omlag 17 prosent av SOL.

– Meg bekjent har Telenor ingen planer om å trekke seg ut av SOL. Og det er åpenbart at SOL i Norden også vil satse på mobilt Internett, sier Arne Cartridge.

For tjenesteleverandøren Site blir SOL den mobile internettportalen. SOL er som kjent en av de to største eierne i Site. Tjenestetilbyderen Site selger trafikkminutter for NetCom. Via SOLs wapportal vil med andre ord Telenor og Telia sørge for verdiøkning for kunder hos NetCom.

Hva med halebop?

Interessant skal det også bli å se Telias wap-portalstrategi i Norge. De har startet Halebop sammen med Oracle. I tillegg har de MyDOF.

Vil Telia prioritere en av disse i Norge eller satse på SOL som de vil eie vel 30 prosent av etter børsintroduksjonen?

At posisjoneringen for det mobile Internett er preget at pragmatisme og partnerskap på kryss og tvers er det liten tvil om.

Annonse