Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Hva er dejligst?

Hvorfor mener Telenor at danske mobilkunder er 40-50 prosent mer verdt enn Tele Danmark mener norske mobilkunder er verdt?

Tele Danmark
Det er spørsmålet etter at Telenor gjorde sin største utenlandshandel noensinne, samme dag som Tele Danmark lot sitt bud på NetCom-aksjene bli stående uforandret fra mai.

-En stor dag for Telenor, sa konsernsjef Tormod Hermansen da han kunngjorde at det statseide norske selskapet har betalt 14,5 milliarder kroner for 53,5 prosent av aksjene i det danske mobilselskapet Sonofon. På dansk side var selger, Jørgen Lindegaard i konsernet GN Store Nord, strålende fornøyd med prisen.

– Mest grunn til å være fornøyd har nok Sonofons aksjonærer, sier den danske teleanalytiker John Strand.

Tirsdag la også Tele Danmark frem sitt bud på resten av aksjene i NetCom, og ble stående på 310 kroner per aksje, mens børskursen så seint som fredag var 355 kroner.

Henning eller Tormod

Hvem er smartest – dansker eller nordmenn, Henning Dyremose eller Tormod Hermansen?

Telenor betaler drøye 30.000 norske kroner for hver danske kunde. Etter dagens børsverdi på 16,9 milliarder prissetter markedet hver NetCom-kunde til 22.435. Tele Danmark, som er villig til å betale 310 kroner per NetCom-aksje, priser hver NetCom-kunde til bare 19.600 kroner – mer enn 50 prosent mindre enn Hermansen er villig til å gi for Sonofon-kundene.

Selv om man kan si at Tele Danmarks bud på NetCom-aksjene ikke er reelt, fordi de ikke er så ivrige på å overta mer kontroll enn de har, blir spranget likevel stort, også nå man legger markedsprisen til grunn. Forskjellen er så stor at den trolig må bunne i både forskjellig strategi og forskjellig tro på markedene.

UMTS

Og forskjellen vil bli enda større. Telenor har tro på at Sonofon vil få UMTS-lisens i Danmark. Men i Danmark skal UMTS-lisensene auksjoneres bort, og her kan prisen fort komme opp i et par milliarder. I Norge er prisen satt til 200 millioner kroner per lisens.

Dette kan delvis utlignes ved at det blir langt billigere å bygge UMTS-nett på den danske pannekake enn det blir å bringe alle mellom bakkar og berg inn i tredje generasjons mobilnett.

Det teller også til Telenors fordel at mobilpenetrasjonen i Danmark er nesten ti prosent lavere enn den er i Norge, men på den andre side er det allerede fire operatører som konkurrerer om kundene.