Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Colibria – ikke som de andre i .com

I dagens .com-verden er det langt mellom hvert selskap som har den revolusjonerende tanken at de skal tjene penger fra dag én. Det gjelder ikke for det norske selskapet Colibria.

Colibria består av folk som har jobbet med mobilt Internett fra lenge før det tok av. Selskapets 12 ansatte i Norge har tung erfaring i grenselandet mellom telekom og Internett.

– Det er veldig få som har erfaring med mobilt Internett, men vi har vært veldig tydelige på hva vi skal drive med, og er faktisk litt forbauset over hvor mange dyktige folk som har hatt lyst til å jobbe hos oss, sier daglig leder Oddlef Westby.

Colibria ble formelt stiftet i slutten av februar. En venn av en av stifterne hadde like før startet et liknede selskap på Filippinene. Dette er nå blitt til datterselskapet Colibria Philippines.

Selskapet har 13,5 millioner kroner i kapital, men forventer å hente inn mer kapital for å få en hurtig vekst.

Skal tjene penger

– Likevel vil vi til forskjell fra mange andre i bransjen hele tiden tjene penger. På grunn av behovet for vekst regner vi ikke med å gå i pluss de to første årene. Noe av årsaken er at vi har tenkt å etablere oss som et internasjonalt selskap, sier Westby.

Verktøy for å lage mobile internettløsninger er produktet som skal selges til telekomselskaper, internettleverandører og portaler. Foreløpig er ingen kontrakter på produktleveranse i havn, men det er dialog med flere sannsynlige kjøpere, ifølge Westby.

I mellomtiden tjener selskapet penger på konsulenttjenester hos flere av de potensielle kundene. Foreløpig har responsen vært best i Asia og Sør-Amerika, men også på det europeiske kontinentet. Norge er et vanskeligere marked.

Kompetanse viktig

– Vi kommer ikke til å inngå kompromiss på kvaliteten til de ansatte. Selv om vi skal vokse raskt, tror vi ikke det nytter å ansette folk uten tung faglig kompetanse. Det skal være attraktivt å jobbe for oss. Et klart mål er å skape en spennende arbeidsplass og bygge noe varig, sier Westby.

Han mener det er urealistisk at gründerne skal beholde sin eierposisjon. Det ville hindre vekst. Investorer må inn for å skape et langsiktig selskap. I dag opplever han at det er lett å selge løsningene, men tror at om et år vil kravene til systemene bli hardere.

Ledelsen

Ledelsen i Colibria er Oddleif Westby, Lars Myrum (Chief development officer – CDO), Lars Kristian Roland (Chief technology officer – CTO), Anders Teslo (Chief strategy officer – CSO), Jan Spidsberg (Chief marketing and sales officer – CMO).

Sistnevnte er på vei inn nå, og har jobbet som salgsdirektør i Ericsson med ansvar for salg av mobilt Internett og løsninger for Telenor Mobil. Han jobbet sammen med Oddlef Westby i Telenor Mobil med en av verdens aller første wap-installasjoner.

Eierne

Eierne i Colibria er foruten gründere og ansatte; Venture Partner AS (26%) og Aspiro AB (7,5%). De to selskapene kom inn i en rettet emisjon på 13,5 millioner der de betalte henholdsvis 10,5 og 3 millioner kroner hver.