Annonse


Active inn i usikkert ASP-marked

Til tross for et meget usikkert ASP-markedet satser Active ISP knallhardt på dette markedet i tiden som kommer.

Gjennom en rekke strategiske avtaler og oppkjøpet av Interplanet er ønsket å bygge opp en sterke posisjon internasjonalt, ved å fortsette med levering av nåværende tjenester, samt tilby ASP.

Dårlig oppetid

Et ankepunkt mot Active ISP tidligere har vært dårlige opptid i maskinparken, og skal de levere ASP krever dette optimal oppetid, noe teknisk direktør Christer Tønnesen kunne love ville skje i fremtiden.

Blant annet legger nå Active ISP om til egne IP-adresser, og skal også inngå avtaler med flere leverandører enn KPNQest og Uunet.

Annonse


Vokser jevnt og trutt

Selskapet har siden oppstarten vokst jevnt og trutt og er i dag er etablert i 12 land. Med oppkjøpet av det spanske Interplanet er planen å etablere seg i Sør-Europa, samt sikte inn mot andre spansktalende land i verden.

-I likhet med alle andre venter vi på bredbånd. Da tror vi ASP vil eksplodere, mener Wilhelm Arntsen i Active ISP.

Hittil har ikke ASP-markedet eksplodert på noe vis. De fleste amerikanske ASP- leverandørene har sett 70 til 80 prosent av selskapets verdi fordunste på få måneder.

Skal tilby mer skreddersøm

Til i dag har Active ISP levert svært standardiserte løsninger, men et nylig inngått samarbeid med britiske Smartworker.com, skal gjøre dem i stand til å levere mer skreddersydde løsninger, noe som vil være nødvendig, dersom selskapet skal markere seg internasjonalt.
Analytikerne hevder at det vil bli knallhard konkurranse mellom de ulike selskapene.

Selskapet har inngått et samarbeid med Microsoft på programvaresiden og IBM på maskinvaresiden. I samarbeid med IBM skal også kundesentrene settes opp, og det forventes at dette samarbeidet vil styrkes ytterligere utover året.

Penger nok

Foreløpig har Active ISP penger nok, da en rekke investorer spyttet inn hundrevis av millioner kroner et halvt år tilbake.
Blant annet fikk de milliardær Alexander Wiik til å investere 110 millioner kroner. Mye av budsjettet har hittil gått til markedsføring, men nå skal det altså handles.

Annonse