Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Utfordrer kontor-markedet

Med en handfull ansatte, intet lager, og med IT-ustyret trygt plassert hos Merkantildata utfordrer OfficeShop kontor- og datarekvisitagigantene i Norge. Og flere tjenester kommer.

Bakke og Sten
OfficeShop.no har, som alle nye e-handelselskaper, ambisjoner om å bli den naturlige handelsplassen for bedriftsmarkedet på nettet.

Årsaken til at akkurat de skal lykkes, foreløpig innen produktene kontor- og datarekvisita og kontormaskiner, er lave kostnader og fremragende teknisk løsning, ifølge daglig leder Lasse Sten.

Få ansatte

– Vi er en håndfull ansatte i selskapet, uten noen nedarvet kultur. IT-løsningen driftes av Merkantildata, og vi har ikke noe lager. Dette gjør det mulig for oss å holde lavere priser enn konkurrentene, selv om prisen ikke er det vesentligste, sier Sten, og fortsetter:
– Det viktigste er kanskje at vi er først til å benytte web-teknologi til å konkurrere på dette markedet. Flere vil komme.

Han peker på at WEB-teknologien er ideell til denne type handel. Ideen er at brukerne får et brukernavn og passord, og ved tre klikk kan bestille de varer de ønsker seg.
Varene kommer på døra etter et par-tre dager fra lageret til Rich. Andvord. Når kunden først er kommet seg igjennom registrering skjer alt automatisk. Kredittsjekk og tildeling av passord, bestillinger, ordrebekreftelser og alt fram til utsendelse av varen er automatisert.

Også fakturaene – og purringene – går på epost. Kun selve frakten av varen må nødvendigvis via landjorda.

Trenger mer kapital?

OfficeShop eies 76,8 prosent av Lasse Sten og styremedlem Leif-Flemming Bakke. Styreformann er advokat Jon Skjørshammer, og styremedlemmer er nevnte Bakke og Svein Ribe-Anderssen.

Selskapet har 7,5 millioner kroner, og regner foreløpig ikke med å måtte hente mer kapital, selv om de holder kapitalutvidelser helt åpent.

Inn i nabolandene

Med hjelp fra Damgaards e-handelsløsning Axapta og utvikling fra Merkantildata skal OfficeShop kopiere suksessen til nabolandene. Selskapet ønsker allerede seinere i år å etablere seg i Sverige, og være etablert i Danmark i løpet av 2001. Omsetningen i 2001 er budsjettert til 210 millioner kroner, noe som skal øke til 480 millioner i 2002.

Med en gjennomsnittlig omsetning per kunde på 40.000 kroner, slik Lasse Sten forventer, skulle det bety at selskapet i løpet av 2,5 år må ha inn 12.000 kunder. Foreløpig er planen å bruke 6-7 millioner kroner på markedsføring. Sten åpner imidlertid for at selskapet kan komme til å hente inn kapital for å skaffe seg flere kunder fortere.

Kjenner kunden

Den IT-løsningen OfficeShop har valgt er en kombinert ERP- og e-handelsløsning, bygd på Axapta fra Damgaard. Merkantildata har stått for utviklingen.

– Det er klart at når vi etter hvert kjenner kundene, vil det gå ut DM-er på epost som forteller kunden hva han trenger, slik at det blir enda kjappere for kundene å oppdatere rekvisitalagrene. Det er her vi vil ha en kjempefordel framfor tradisjonelle leverandører. I praksis vil kunden da bare kunne endre litt på lista og sende bestillingen, forteller Lasse Sten og Leif-Flemming Bakke.

Merkantildata har deltatt i prosjektet fra a til å, forteller Ståle Lian, avdelingsleder i Merkantildata Application. Selskapet har bidratt med rådgivning, planlegging, utvikling, implementering og opplæring. I tillegg skal de altså være ASP (application service provider) og drifte løsningen.

– Dette er en måte for eksisterende næringsliv å skaffe seg e-handelsløsninger som vi har stor tro på, sier Ståle Lian og markedsdirektør Andreas Berger i Merkantildata. De ser på OfficeShop som første utstillingsvindu for sitt e-handelskonsept og forventer å selge konseptet videre til andre typer bedrifter, men ikke bedrifter som skal konkurrere med OfficeShop.

Utstillingsvindu

Leif-Flemming Bakke legger ikke skjul på at rollen som pilotkunde for Merkantildata og Damgaard har gjort at OfficeShop har spart millioner på utviklingen av løsningen.

– Merkantildata har lagt ned et betydelig antall timer som de ikke har fakturert oss for, nettopp på grunn av behovet for en referanse, sier han fornøyd.

OfficeShop har 2600 produktlinjer som tilbys innenfor kontor- og datarekvisita, samt kontormaskiner, men annonserer allerede neste produkt:
– En rekke bedrifter betaler avisabonnementer til sine ansatte og bedriften. Vi vil om kort tid komme med et produkt der vi tar over håndteringen av disse abonnementene, slik at bedriften bare får en faktura fra oss for alle abonnementer. Når en person slutter, sørger vi for å oppdatere registeret, sier Sten.