Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Fornyer billig-pris-tjeneste

Zoom hadde domeneproblemer med dot.com-navnet. Nå relanserer de deres pris-sjekker-tjeneste på Internett under navnet Zoomit, og lover mer innhold og større brukervennlighet.

Foto: Arnt Sommerlund
I dag, tirsdag 30. mai, opplyste Zoom Network AS at de skifter navn til Zoomit.com ASA.
Årsaken til navneendringen ligger å finne i selskapets europeiske ambisjoner. Zoom var riktignok oppe med tjenester både i Norge, Sverige og Danmark. Men domenenavnet Zoom.com var opptatt, og eierne forlangte 20 millioner dollar (nær 180 millioner kroner).

Dermed var navnebytte løsningen dersom verden skulle erobres. Og når Zoomit.com ble ledig, og prisen var bare 35 dollar (ca. 400 kroner) var endringen et faktum.

Mer enn nye klær?

Men har så pris-sjekke-tjenesten fått noe mer enn nytt navn og nytt design? Ut fra det ITavisen.no kunne se på pressekonferansen har Zoomit.no fortsatt forventninger å innfri.

Nettstedet fylles stadig på med prisoversikter fra et stort antall butikker. Søk etter de billigste varene av de mest etterspurte produktene er gjort mer brukervennlige gjennom »et-klikk-søk».

Ikke i veid rekkefølge

Men etter det ITavisen.no forstår vil ikke søketjenesten ved lansering 1. juni være klar til å presentere en rangert liste etter pris. Dette er jo kanskje en av de viktigste funksjonene i en pris-sjekke-tjeneste: Hva er billigste pris!

Sjefredaktør Gard Jenssen forklarer utsettelsen av denne funksjonen med de store tekniske utfordringer det vil gi – alle prisene må caches før prosessering.

En WAP-versjon er heller ikke klar. Konsernsjef Johan Dolven hevder at internasjonal lansering med fokus på kommersielle tjenester har vært viktigere enn å legge til rette for mobile Internett-brukere. Men i løpet av et halvt år lover Dolven pris-sjekk på WAP.

Ut i Europa

Zoomit ble lansert i 1998. Forretningsideen er å være et nettsted som hjelper brukerne med å gjøre prissammenligninger – finne de billigste varene med andre ord. I februar i år hentet selskapet inn 110 millioner kroner. I følge konsernsjef Johan Dolven skal dette rekke til høsten 2001 med dagens ambisjoner.

Per i dag har får Internett-selskapet priser fra 275 butikker i Europa, hvorav 105 som kan levere i Norge (75 er norske). I tillegg har Zoomit en butikkguide (oversikt) over 2.000 butikker, hvorav 1.200 er på norsk.

Målet er å ha det de kaller en lokal tilstedeværelse i alle EU-land, samt Sveits, innen utgangen av 2000. Konsernsjef Johan Dolven opplyser at Zoomit.com skal ha lønnsomhet allerede i inneværende år.

Eiere

Kistefoss Venture Capital er i dag, med sine 30 prosenter, den største av de fem store eierne. To engelske fond er også inne. Dessuten har Storebrand en betydelig eierandel. Det har også Krigsforsikringsforeningen.

– Målet er å få en million brukere daglig i Europa innen årets utgang, sier Dolven, som mener de fem store eierne representere det han kaller trygg kapital.