Annonse


Den mobile portalkrigen er over oss

For det er lett å bli forvirret med all fokuset og hypet rundt wap og mobilt internett om dagen.

Ikke bare er dette det beste som har skjedd siden det berømte ”oppskårne brødet”. Alle er jo ute etter verdensherredømme og evig ære. Kan noen si stormannsgal?

Viktig hjelp

Ikke så rart kanskje, med tanke på at man er helt i startgropa og at det er et enormt marked som man allerede nå må posisjonere seg riktig for, for å få ”rett” til en andel. Det er dette de store nasjonale og internasjonale portalene kriger om.

Annonse


For på dagens mobile internett er det vanskelig å navigere. Skjermene er små og informasjonen er lite tilgjengelig. I en mye større grad enn ved nettets barndom er vi avhengig av at noen viser oss vei.

Det største problemet vi som brukere opplever for å finne den beste veiviseren er at det ofte er operatørene som står bak det hele og at det er vanskelig å bytte ut de faste innstillingene. Mange ender opp med telefonens standardoppstilling som sin startside.

Bare tenk tilbake til da Scandinavia Online kom seg inn som startside på Telenors internettabonnement. Det lever de på fremdeles.

Mye jobb

Men vil vi ha denne utviklingen? For at man skal unngå dette må det bli lettere å bytte startside slik at man velger den man vil. Sånn som for eksempel Telenor har gjort det med sine djuice-portal i forhold til Nokia 7110. Send en rask ”wap nokia”-tekstmelding til 1999 så kommer et automatisk oppsett tilbake.

Når alle portalene har slike enkle metoder for å sette opp de forskjellige telefonene mot sine sider vil en del av jobben være gjort. Det er allikevel et stykke igjen før vi er der.

I denne artikkelserien setter vi fokus på de største og mest interessante portalene på både det norske og det internasjonale markedet. Både ved å ta en titt på de forskjellige tjenestene og også ved å finne ut hvordan de skal nå sine mål om det såkalte verdensherredømme.

Vi vil også ta opp hvorvidt de har livets rett. For det blir vanskelig for flere titals aktører å nå sine megalomaniske tanker. For – ”There can be only one!”

Annonse