Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Portalkrig på mobilt Internett

Den nye slagmarken for krigen om mobilkundene blir personlige portaler. Både NetCom og Telenor åpner sine portaler for konkurrentenes kunder.

mobil-valg?
NetCom var først ute i juni i fjor med sin ungdomsorienterte MotHer, en av de aller første koblinger av Internett og mobiltelefonen. Men inntil mai i år var MotHer forbeholdt NetComs egne kunder.

Voksne surfere

Etter at Telenor nylig introduserte sin djuice har NetCom nå svart med PlanIt, beregnet på dem som verken bruker snowboard eller behøver digital morsmelk-erstatning.

Både MotHer og PlanIt er, i likhet med Telenors djuice.com, åpne for alle mobilbrukere. Mest nyttig er de for den voksende WAP- og PDA-brukergruppen.

– Klart vi håper å kunne lokke til oss nye kunder med disse portalene. Vi har også muligheter for å gi insentiver til kunder hos våre konkurrenter som vil komme over til oss, sier Sondre Aarrestad, internett-direktør hos NetCom.

Troløse trådløse

Teleoperatørene håper de personaliserte portalene skal bli så uunnværlige at de sementerer kundelojaliteten. Dette er spesielt viktig i mobilbransjen, hvor kundegjennomtrekken (»churn») utgjør bortimot 30 prosent av kundemassen.

De personlige portalene gjør det mulig å skreddersy informasjon på WAP, PDA eller SMS til eget behov. Man kan legge inn personlig kalender, adressebok, bokmerker for Internett, etc.

Forsmak på mobilt Internett

NetCom har fått over 75.000 aktive brukere av sin MotHer-portal, og tar sikte på å få minst 30.000 på PlanIt innen utgangen av året. Men egentlig har mobiloperatørene langt større forventninger til disse tjenestene.

– Foreløpig gir MotHer og PlanIt begrenset nytteeffekt, men på noe lengre sikt er det disse tjenestene som viser oss hva mobilt Internett kan utvikle seg til, sier NetCom-sjef Terje Christoffersen.