Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Bannerannonser er effektive

Meldingene om at bannerannonsene på Internett er døende er trolig sterkt overdrevet. En ny amerikansk studie viser at trafikken øker på nettsteder som kjører kampanjer med bannerannonser.

Annonser på nett
Studien, utført fra juli i fjor til april i år av det amerikanske selskapet AdRelevance på 38 nystartede nettselskaper, målte bare klikk på nettannonser og isolerte dermed internetteffekten fra effekten av reklame i andre media.

Markert økning

FreeShop.com, som markedsfører gratis prøveabonnementer på magasiner og rabattreiser, var det mest ekstreme eksemplet. FreeShop økte sin trafikk med 3.641 prosent den første uken etter en kampanje med bannerannonser på andre nettsteder, skriver Wall Street Journal. Andre nettsteder viser også betydelig økning i trafikken, om ikke så eksplosiv som FreeShop.

Bannerannonsene skaper ikke bare ekstra trafikk, men gjør også nettstedene man klikker til mer attraktive for andre annonsører, sier Charles Buchwalter, leder for mediaundersøkelser i AdRelevance, til Wall Street Journal.

Europa kommer etter

Analyseselskapet mener samme trenden vil gjøre seg stadig mer gjeldende også i Europa. Ifølge en studie fra Datamonitor vil antallet nettshoppere i Europa øke fra dagens nivå på 19 millioner til over 100 millioner i 2004. Parallelt vil antallet nettbrukere som responderer på nettannonser øke, mener Buchwalter.

Datamonitor-studien viser at nesten halvparten av den europeiske kjøpekraften logger seg på Internett hjemme eller på jobb. Det betyr at potensialet også for online-reklame er enormt, mener Buchwalter.

”Nettreklame effektivt og billig”

Nettreklamestudien bør få dommedagsprofetene over dot.com-selskapene til å tenke seg litt om, mener Buchwalter:

– De som leder dot.com-løpet i dag er de som har gått mot strømmen og brukt sin intuisjon når de har lagt sin strategi. I dag mener de fleste i bransjen at dot.com-selskapene må redusere sine utgifter.

Men nettreklame er fortsatt så billig, og viser slik stadig økende effektivitet, at vi tror de fremtidige vinnerne i netthandel vil være dem som fortsetter å investere intelligent i strategier for online-reklame, sier Buchwalter.