UPC Logo

Annonse


UPC gir opp SBS

UPC LogoSom ITavisen.no skrev i april har UPC (United Pan-Europe Communications) de tre siste årene tapt 16 milliarder kroner på sin europeiske virksomhet. Mesteparten av dette skyldes en aggressiv oppkjøpspolitikk som har gjort UPC til Europas største kabel-tv-operatør.

Men børsmarkedet har mistet mye av troen på at UPC kan tjene inn igjen milliardene selskapet har brukt til oppkjøp. Aksjen, som noteres på Amsterdam-børsen, har sunket med over 70 prosent siden toppen i mars.

UPC ville kjøpe SBS for 23 milliarder kroner, men en del av oppgjøret skulle gjøres i UPC-aksjer. Disse er nå såpass mye mindre verdt at UPC ikke makter oppkjøpet. UPC-aksjen fikk et lite løft i forrige uke, da det gikk rykter om at Microsoft ville kjøpe seg opp til 10 prosent i selskapet.

Microsoft, som har kjøpt betydelige eierandeler i amerikanske kabel-tv-selskaper, har i dag 7 prosent av aksjene i UPC.

Annonse


Halvparten av TVNorge

SBS eier 10 tv-kanaler og 17 radiostasjoner i Europa. Blant tv-kanalene er TVNorge, hvor SBS har 50,7 prosent av aksjene, mens TV2 er den ulykksalige eier av den nest største aksjeposten.

I Norge har UPC over 330.000 kabelabonnenter, mesteparten av dem fra det tidligere Janco Multicom, og var inntil Telenor Avidi kjøpte AlfaNett i Bærum landets største kabel-tv-operatør og overtok ”pole position” i kabelracet. UPC trakk seg fra budrunden på AlfaNett da prisen ble for høy.

”Triple play”

UPC satser beinhardt på sin ”triple play”-strategi for å bli en av Europas ledende tilbydere av telefoni, fjernsyn og høyhastighets Internett, vesentlig basert på koaksialkablene i kabel-tv-nettet, men også med egne stamnett i fiber og spredningsnett gjennom radioaksess.

Det nå skrinlagte oppkjøpet av SBS tok sikte på å føre denne strategien et skritt videre i retning konvergens mellom tele og media. Lars Helgerud Andersen, UPC-sjef i Nord-Europa, sier til Dagens Næringsliv at UPC vil samarbeide med SBS internasjonalt.

Annonse