Hopp til navigasjon Hopp til innhold

dot.com rystes av konkurser

Disneys lekebutikk på nettet, Toysmart.com, stenger serverne. Disney-konsernet vil ikke pøse mer penger inn i Toysmart og prøver å selge butikken til andre, melder CNet.

dått.com
Toysmart har sparket 170 ansatte ved hovedkvarteret i Waltham, Massachusetts, et utsalgsted og distribusjonssenteret. Salgsvirksomheten ble stanset sist fredag.

Toysmarts endelikt forsterker sjokkbølgene som spredte seg gjennom dot.com-verdenen da Boo.com, århundrets svenskebløff, gikk konkurs i forrige uke.

I skyggen av Boo.com har også den amerikanske nettbutikken RedRocket.com lagt ned, mens KBKids.com har sparket en tredjedel av sine ansatte.

Konsolidering

– En større konsolidering kommer nå til syne i horisonten. Hvis du ikke er fokusert og ikke har pengeflyt gjennom de riktige delene av din business, kan du ikke konkurrere, sier en internett-analytiker til Bloomberg.

Konsolideringen, også kalt ”shake-out”, i Internett-bransjen har vært spådd siden investorene begynte å kaste seg over dot.com-selskapene på vårparten 1998, uten hensyn til aksjekursenes forhold til grunnleggende økonomiske faktorer som omsetning og overskudd.
Selv om det nå kan dreie seg om et lenge varslet sammenbrudd, er det mange som uttrykker sjokk over at det virkelig skjer.

For lite volum

Toysmart.com klarte aldri å nå opp i konkurransen med Toysrus.com og EToys, som hadde henholdsvis 1,3 og 1 million besøkende på sine nettsteder i april, mens Toysmart bare hadde 205.000. Det er ikke nok i det amerikanske marked, hvor volum er det viktigste målet på kort sikt.

Disney-konsernet kjøpte 60 prosent av aksjene i Toysmart i august i fjor for en ukjent sum, med håp om åpenbare synergieffekter. Disney-sjefer satt i tre av de fem styreplassene i Toysmart. Disneys portal Got.com, som har hatt en av netthistoriens dyreste markedskampanjer, prøvde å kanalisere lekekjøpere fra Donald Duck-sidene sine.