Hopp til navigasjon Hopp til innhold

SOL nok for hele nettet

SOL kan endelig legge fremtidsplanene på bordet, etter at den kommende børsnoteringen ble lansert fredag. Internettselskapet skal fremover satse på mer personaliserte tjenester, trådløst Internett og tilrettelegging av e-handel.

Sol-topp
Fredag formiddag innkalte SOL AB til pressekonferanse, for å fortelle om tilretteleggingen av selskapet i forkant av børsnoteringen, samt avsløre noen av de fremtidige satsningsområdene.

Mer personaliserte tjenester

– For å møte konkurransen fra Spray skal vi blant annet bygge bedre og mer personaliserte tjenester, sa Kristin Skogen Lund, Norges-sjef i SOL. Skogen Lund hadde ingen ønsker om å konkretisere hvilken tjenester det dreier seg om, bortsett fra en kommende portal som er tilpasset det trådløse Internett.

– Vi har nå en WAP-portal i gropen og vi skal også utvikle egne tjenester spesielt for det trådløse Internett, sier SOL-sjefen. Ikke overraskende nok skal selskapet også tilrettelegge for den forventede veksten i e-handel, men ønsket ikke å si på hvilken måte.

Skogen Lund opplyste om at en del av de kommende inntektene skal brukes til investeringer med tanke på de fremtidige tjenesetene.

Selskapet har den senere tiden også sondert terrenget utenfor Norden, og vil fortsette med det i tiden som kommer, men foreløpig har de ingen konkrete planer om å utvide sitt geografiske satsningsområde.

Gir kunder spesialtilbud for aksjekjøp

-I forbindelse med emisjonen ønsker vi å gi våre registrerte kunder et spesialtilbud. Det skal bli enklere for dem å bli aksjonærer enn for andre interessenter, uttalte nåværende styreformann, Sverre Munck.

Munch går i forbindelse med børsnoteringen av som styreformann, men fortsetter som ordinært styremedlem. Ny styreformann blir Birger Steen.

Lavere priset enn forventet

Mange mente at prisen SOL nå har gått ut med er overraskende lav i forhold til de verdivurderinger som ble gjort av selskapet tidligere i vinter. Det forventede prisintervallet for aksjesalget er fra 100-140 svenske kroner.

– Vi har gjort en samlet bedømming, og mente at dette var rette prisen for å oppnå ønsket interesse. Hadde vi blitt børsnotert for to måneder siden ville prisingen ligget høyere, uttalte Munch.

Han ønsket ikke å kommentere om en ny rangering vil komme senere.

SOL er i dag det ledende portalnettverket i Norden, og har i dag to millioner unike brukere i måneden. Nå er ønsket å bli et ledende europeisk internettselskap.