Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Dataspill blir virtuelt universitet

Ved NTNU i Trondheim er romansk institutt i ferd med å utvikle et nettbasert læringsmiljø for franskundervisning, basert på et system de fleste forbinder med nettverksspill.

Prosjektet har fått navnet IVEREN, og bygger på det åpne kildekodesystemet Multi-user Domain, Object Oriented, bedre kjent som MOO.

IVEREN er stor

MOO er på sin side en videreføring av Multi-User Domains (evt. Dungeon), eller MUD. Både MOO og MUD er i nerdekretser velkjente systemer for tekstbaserte dataspill, hvor sjarmen ligger i at mange brukere er logget på samtidig, slik at de kan kommunisere med hverandre.

IVEREN, som er en forkortelse for Institut Virtuel d’Études Romanes En Norvège, legger opp til et virtuelt universitetsmiljø ved hjelp av MOO. På IVEREN vil studentene kunne møte lærerne til avtalte tider på lærerens nettkontor, motta undervisning i forelesningssalen, snakke med hverandre i egne kollokvieområder eller kanskje i den virtuelle kantina.

NTNU og UiB

Læreprogrammet er produsert innenfor det tverrfaglig samarbeidsprosjektet LINGO, og er utviklet i nært samarbeid med Universitetet i Bergen.

– I Bergen har de kommet meget langt med sitt MOO-baserte system for tyskundervisning, Dreistadt. Men IVEREN kommer til å bli enda mer omfattende, blant annet fordi vi legger opp til et fullt undervisningsopplegg på nett, sier Finn Bostad, førsteamanuensis på Institutt for anvendt språkvitenskap og leder for LINGO på NTNU.

Sjenerte studenter blomstrer

En av fordelene ved å la studenter møte hverandre og foreleserne på nett, er at den anonymiteten som Internett tilbyr kan oppmuntre tilbakeholdne studenter til å delta mer aktivt i undervisningen.

– Jeg tror vi vil se at kreative, sjenerte studenter som ofte ikke sier stort i forelesningene vil se muligheten til å virkelig ta del i undervisningsmiljøet når det hele foregår online, sier Bostad.

Grunnfag på nett

Fra høsten av tilbys nettbasert fransk grunnfag på 20 vekttall, og romansk institutt vil da få sjansen til å se hvordan IVEREN blir mottatt av studentene.

– Det blir veldig spennende å se hvordan det hele vil fungere, og særlig i hvilken grad studentene vil ta i bruk disse nye hjelpemidlene, sier Bostad.

Mer informasjon om IVEREN og LINGO finner du på NTNU