Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Skriver seg til millioner

Internett-økonomien øker etterspørselen etter dyktige finans- og teknologijournalister. En amerikansk nettpublikasjon tilbyr lønninger som får selv salærene i ITavisen.no til å blekne.

skrivemaskin
Den nye amerikanske publikasjonen Line56.com, som utgis både på papir og nett, betaler oppsiktsvekkende høye journalistlønninger. Line56.com er en spesialpublikasjon for business-to-business-nyheter (B2B).

– Journalister er superstjerner, sier den 35-år gamle Line56-grunnleggeren Mike Jefferies til Redherring.com, en konkurrerende nyhetstjeneste.

For å få tak i de beste finans- og teknologijournalister, betaler Jefferies nesten hva det skal være.

Millionlønn
For å få tak i de beste, betaler Jefferies med andre ord meget godt:

Tre økonomijournalister i Fortune ble nylig tilbudt 1.450.000 kroner i året for å begynne hos Line56.com. Selv om det innebar 450.000 kroner i lønnsøkning, ville ingen av dem forlate den trygge, gamle jobben.

Like før hadde Jefferies ansatt Upside-redaktøren Adrian Mello som ny sjefredaktør. Han fikk 2,700.000 kroner i lønn, forteller Redherring.com.

Broder’n til supermodellen
Jefferies har forsøkt å verve journalister fra Forbes, Wired, Los Angeles Business Journal, PC Week og MacWorld.

Line56.com har 25 ansatte, og ansetter ytterligere 50 før året er omme. Halvparten er journalister og analytikere med fete lønninger og opsjoner.

Line56.com ble grunnlagt av Mike Jefferies, Paul Higgins og Ben Macpherson. Sistnevnte er en tidligere America Online-sjef, som dessuten er broder’n til supermodellen Elle Macpherson.

68 millioner for domenenavn
Det er penger å tjene på økonominyheter. For ikke lenge siden ble Net Market Makers, Line56.coms fremste konkurrent, solgt til Jupiter Communications for 720 millioner kroner.

I fjor betalte Jake Winebaum, tidligere Internett-sjef hos Disney, 68 millioner kroner for domenenavnet Business.com. Nyhetstjenesten ledes nå av den tidligere Wall Street Journal-redaktøren Peter Gumbel. Winebaum ville heller bruke pengene på en god nettadresse, enn på reklamekampanjer.

To be or not …
Mike Jefferies har tidligere etablert et tidsskrift, som han i fjor solgte for 135 millioner kroner, forteller Redherring.com. Etterpå dro han fra New York til Los Angeles, og ble mektig interessert i Internett. Nå har han hovedkontor i L.A., og avdelinger i San Francisco og New York.

Firmanavnet Line56.com stammer fra Shakespeares skuespill Hamlet. I linje 56 står det berømte sitatet «to be or not to be»!