Hopp til navigasjon Hopp til innhold

UMTS – kun for første klasse?

HAUGESUND: De fleste i telebransjen håper UMTS vil bli nøkkelen vi vil ha til det forgjettede land; mobilt Internett – når som helst, hvor som helst. Men er det noe alle egentlig vil ha?

Aarønæs,Tore
Teleanalytiker Tore Aarønæs setter spørsmålstegn ved teleaktørenes klokkertro på at tredje generasjons mobilnett; er det virkelig noe alle vil ha?

– Jeg tror heller man vil få en differensiert kundemasse, som på fly. Noen få vil fly på første klasse og bruke UMTS-telefoner. Flere vil fly på business-klasse og dekke sine mobilbehov med GPRS-telefoner. Det store flertall vil fly ”bak gardinen” på turistklasse og klarer seg lenge med GSM-telefoner, sier Aarønæs, som la sine tanker om fremtiden frem på Norsk TeleForum 2000 i Haugesund fredag.

Se på Japan
Ingvild Myhre, administrerende direktør i Telenor Mobil, er naturlig nok uenig. Hun peker på den eksplosive veksten i tekstmeldinger (SMS), som langt på vei er et ungdomsfenomen, og som anses som en pekepinn for hva som vil komme.

Dessuten viser japanernes erfaring med mobilt Internett, spesielt det siste årets enorme vekst i NTT DoCoMos i-mode, at ungdomsmarkedet har et umettelig behov for underholdning på mobilt Internett, mener Myhre.

– Kanskje det er dagens ungdommer, som i snitt sender tre SMS-meldinger daglig, som vil bli førsteklassepassasjerene på UMTS, sier Myhre.

Ny melkeku
Telebransjen trenger en ny melkeku når mobilpenetrasjonen er så høy at markedet nærmer seg metningspunkt, og inntektene per mobilkunde synker samtidig som flere aktører kommer på banen med mobiltjenester, påpeker Aarønæs.

Utbygningen av UMTS-nett blir dyr, og i tillegg får telebransjen en inngangsbillett på 100 millioner som staten skal ha for lisensen. Prisene på mobiltjenester i tilnærmet bredbåndskapasitet vil neppe bli for hvermann, mener Aarønæs.

Aarønæs, som i sin tid i NetCom var med på å lansere ”1-krones-mobilen”, retter også en advarende pekefinger mot de nye aktørenes tendens til å senke telebransjens ”galskapsnivå”, med stadig lavere priser som konkurrentene blir tvunget til å følge med på.

Trådløs og troløs
Aarønæs peker på at mobilkundene, spesielt kontantkortkundene, er spesielt troløse. Telecom Revy har beregnet at bortimot en million mobilkunder kan komme til å skifte operatør i år.

– Med flere aktører som konkurrerer om de samme kundene med nye introduksjonstilbud, vil kundegjennomtrekket øke og svekke lønnsomheten, tror Aarønæs.

Telenor Mobil vil ikke, i motsetning til NetCom, gi tall på sin kundegjennomtrekk, men Ingvild Myhre innrømmer at det skal bli vanskelig å beholde en markedsandel på 70 prosent. Når hun likevel tror på sterkt vekst er det fordi hun har stor tro på nye mobiltjenester når brukerne får ”always on” internettforbindelse gjennom GPRS allerede over nyttår.

Vet hvor vi er
– Kombinasjonen av mobilitet, posisjonering og konstant oppkobling til Internett vil skape en rekke nye tjenester, som kan skreddersys ikke bare for den individuelle bruker, men også for hvor han eller hun befinner seg. I dag vet vi lite om hva slags tjenester som vil bli mest brukt, sier Myhre.

Da ordstyrer på TeleForum spurte de nærmere 300 deltagerne hvor mange som kunne tenke seg å betale 9 kroner måneden for å få sin favoritt tegneseriefigur som screen saver på mobiltelefonen, slik millioner av japanere gjør, var det bare to som rakte opp hånden.

– Du spør nok folk i feil aldersgruppe, kommenterte Myhre.

Med andre ord: SMS-generasjonen avgjør mobilindustriens fremtid. De skulle bare visst hvor mye som forventes av dem.

Stikkord: Mobil