Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Gir bort Mercedes

Konkurransen om nye folk er så stor i Silicon Valley at et firma gir bort en Mercedes Benz for å få ansatte til å hjelpe med nyrekruttering.

Mercedez Benz
En hvit Mercedes sportsbil til en verdi av 40,000 amerikanske dollar (rundt 363.000 kroner – og da er biler meget billigere i USA enn i Norge!) skal gis bort i slutten av juni til en ansatt i Replay TV, et selskap som utvikler teknologi for videoopptak.

For å kvalifisere må en ansatt ha anbefalt en person som faktisk ble rekruttert. Deretter blir det loddtrekning blant disse om hvem som vinner bilen.

Pengebonus
Men selv om man ikke vinner bilen, går ikke de ansatte tomhendt hjem. For hver ny rekruttering de har hjulpet med får de en bonus på 2000 dollar.

– Den beste ambassadøren du kan ha er en av dine egne ansatte. De vil ikke anbefale duster, sier Marco Rosa, personaldirektøren i Replay, til Financial Times.

Siden det nye bonussystemet begynte i februar har de ansatte anbefalt 280 potensielle kandidater, hvorav 10 prosent ble ansatt.

Fiji ferie
En av de nyansatte kom fra Scientific Atlanta, storprodusentene av kodebokser for TV. Han søkte jobb på Replay etter at han traff en Replay ansatt på ferie på Fiji.

– Vanligvis ville vi aldri ha hatt kontakt med vedkommende, sier Rosa.

Et annet selskap, Corio, gir bort 3000 dollar, tilsvarer om lag 27.000 kroner, til ansatte som lykkes i å få en kandidat ansatt. Der har mer enn halvparten av de 170 ansatte blitt rekruttert av ansatte.

Billigere løsning
I tilegg til å spare tid, kan dette systemet også spare kostnader for firmaene som bruker denne ordningen. Hodejegerfirmaer tar vanligvis en kommisjon på mellom 20 og 30 prosent av årslønnen.

Men ikke alle mener det er et like ideelt system.

– Du må passe på at de ansatte ikke tilbringer mer tid på rekruttering enn sin jobb, advarer en leder i Silicon Valley.