Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Reiserekord på nett

Europeere vil bruke mer enn 16 milliarder kroner på å kjøpe reiser via Internett i år. Det er fire ganger mer enn vi brukte i fjor.

Arkiv
Ifølge en ny rapport fra PhoCusWright, et amerikansk konsulentfirma som spesialiserer seg i markedet for nettreiser, forventes vesteuropeere å bruke mer enn 2 milliarder euro (rundt 16.4 milliarder norske kroner) på reiser i år. Til sammenligning, brukte vi rundt en halv milliard euro i fjor.

Og reisefeberen vil fortsette de neste par årene. PhoCusWright spår en enda større vekst innen 2003, da vi vil bruke 18 milliarder euro på å kjøpe reiser på Internett, ifølge Wall Street Journal, som fikk tak i en kopi av rapporten.

Begynner å løsne
– Markedet begynner å løsne og vi forventer et spennende år, sa Lorraine Sileo, visepresident for PhoCusWright, til Wall Street Journal.

De som vil se sterkest vekst i Europa inkluderer franske Degriftour (som regner med å øke fra 51 million euro i fjor til 160 million euro i år), amerikanske Expedia.com (som regner med å øke fra 50 til 150 millioner euro i år), britiske Lastminute.com (som regner med å øke 360 prosent til 46 millioner euro) og britiske ebookers.com (som regner med å øke 525 prosent til 105 millioner euro).