Plahte, Ivar

Annonse


Nextra går for VoIP

Plahte, IvarNextra offentligjorde på en pressekonferanse torsdag at de nå integrerer tale og data, såkalt VoIP (Voice over IP), og i første omgang er det alle Nextra-kundene som vil få tilbudet om telefoni over internettprotkollen

Med VoIP knyttes bedriftenes eksisterende hussentral eller nye IP-baserte PBX’er til IP-nettet for transport av telefonitrafikken.

Vil utnytte ledig nettkapasitet
– På det landsdekkende IP-nettet finnes det i dag mye ledig kapasitet som vi ønsker å utnytte, opplyser Bjørn Lydersen, produktsjef i Nextra.

Rent kvalitetsmessig har ikke kunden så mye å tjene på å gå over til IT-telefoni, men det er prisen som vil være Nextra sterkeste salgsargument. Tjenesten er kvalitativt litt dårligere enn tradisjonell telefoni, men dette skal i følge Ivar Plathe være lite merkbart ved gjennomføringen av en samtale.

Annonse


– Tidligere har det vært aksessen som har vært flaskehalsen, men dette har vi nå løst ved at teletrafikken får prioritet foran surfing og andre aktiviteter som ikke er tidskritiske, sier Lydersen.

– Internasjonalt går nå 4-5 prosent av all telefoni over IP, opplyser Ivar Plathe, direktør for telefonisatsingen.

Gratis samtaler mellom bedriftens kontorer
I Nextras priseksempel vil de fast kostnadene blir noen hundrelapper mer enn dagens månedlige utgifter for leid samband og Internett. Da får kunden billigere samtaler til fast- og mobiltelefoner internasjonalt, gratis samtaler mellom bedriftenes kontorer nasjonalt og internasjonalt og gratis overføring av tale over datanettet istedenfor det vanlige telenettet.

Men selskapet avsetter ikke båndbredde spesielt til IP-telefoni

– Vi dedikerer ikke båndbredde til IT-telefonien, men vi kjører en løsning som innebærer at teletrafikken blir prioritert foran for eksempel surfing på nettet, uttaler Plathe.

Ikke fullt substitutt
Kundene advares mot å trekke ut pluggen til fasttelefonen riktig ennå. IP-telefoni er ennå ikke en fullstendig erstatning. I teorien vil Nextra nå bli en konkurrent til Telenor Bedrift, men de avviser at dette er noe problem.

– Dette er en konstruktiv konkurransesituasjon. Vi konkurrerer ikke på pris men på ulike løsninger, sier markedsdirektør Diego MacKee.

Annonse