Portal

Annonse


Fra surfing til faste klikk

PortalI en undersøkelse av folks brukervaner på Internett har analysefirmaet Jupiter Communications kommet frem til at 43 prosent av brukerne kun er inne på 20 nettsteder i løpet av en måned. De ti største digitale mediene kaprer halvparten av alle brukere.

Dette melder pressemeldingsbyrået Newswire på vegne av Cyberwatcher.

Bing ikke overrasket
– Jeg er ikke overrasket. Folk flest har fremdeles ikke lært å bruke nettet til annet enn underholdning, sier professor Jon Bing.

Meldingen fra Newswire konkluderer kanskje noe bastant med at for mye informasjon, tregt nett og for mange useriøse sider har skylden for at nettbrukerne ikke besøker særlig mange nettsteder. Etter det ITavisen.no erfarer kan dette også si noe om at nettfolket skifter vaner – fra å surfe tilfeldig på nettsteder til å besøke faste sider.

Annonse


– En bruker vil alltid dras mot den informasjonen som er lettest tilgjengelig. På nettet leder langt flere trakter til New York enn til Tromsø, og dermed blir den ene sentral og den andre perifer, sier Bing. Foruten å være professor og bestyrer ved Institutt for rettsinformatikk er han partner i nettrådgivingsfirmaet Bing & partners.

– Dårlige søkemotorer
Folk flest besøker et fåtall nettsteder, mens et mindretall bruker betydelig med tid til surfing. 27 prosent av brukerne besøker mellom én og ti nettsteder i løpet av en måned, mens åtte prosent er inne på 31-40 steder. 15 prosent av brukerne er inne på mer enn 100 nettsteder i løpet av en måned.

Jon Bing er innom mer enn 100 forskjellige nettsteder hver måned. Han synes at søkemotorene er dårlige fordi de gir for mange treff på et søk.

– Når jeg bruker en søkemotor så er ikke det på grunn av gleden over å finne så mange sider som mulig, men for å finne noe konkret. Jeg synes også at tradisjonelle nyhetsgrupper er altfor vide i forhold til hva jeg er interessert i. Derfor bruker jeg bokmerker på spesielle steder, abonnerer på oppslagsverk og står på ulike lister, sier Bing.

Slipper å søke
Bings påstander om at søkemotorene er for dårlig er selvsagt nyttig argumentasjon for Cyberwatcher. Dette selskapet har nemlig utviklet et program som ”personaliserer nettet for den enkelte bruker.” Brukeren kan bestille nyhetsvarsling om avgrensede temaer fra enhver nyhetsleverandør eller internettside, og få melding på mobiltelefon når det skjer noe viktig.

– Folk opplever at de må bruke lang tid på å finne de spennende sidene. Derfor konsentrerer de seg om noen få nyhetsleverandører som de stoler på, istedenfor å lete etter nye sider, sier Morten Rynning, adm. direktør i det nyoppstartede internettselskapet Cyberwatcher.

– Jo mindre tid du har desto færre sider vil du besøke. Ved å bruke tjenesten vår vil folk få relevante artikler fra så mange internettsteder de selv ønsker, samtidig som de slipper å gå inn på de enkelte nettsidene daglig, bare for å sjekke etter oppdateringer, forteller han.

I undersøkelsen sies det også at fremdeles er det de store portalene som Yahoo, MSN og AOL som får, og vil få mest trafikk, mens nye aktører på nettet vil måtte fokusere på spesialområder.

Annonse