Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Cisco fester grepet

Ciscos kjøp av ArrowPoint for 55 milliarder kroner styrker edderkoppens grep om strukturen i Internett. Ifølge kilder i bransjen har også Cisco-rivalen Nortel vært ute etter ArrowPoint, noe som kan forklare at produsenten av «smarte» internett-svitsjer prises til 277 ganger omsetning.

Cisco
ArrowPoint, som ble grunnlagt i 1997 og leverte sine første produkter i desember 1998, ble børsnotert i april, Noen uker tidligere hadde ArrowPoint kunngjort at de tok sikte på en utropskurs på 15-17 dollar.

Ved børsnoteringen ble ArrowPoint-aksjene priset til 34 dollar, som senere steg til 154. Ciscos oppkjøp, som finansieres med aksjer, priser selskapet til 143 dollar per aksje, basert på kursene fredag ettermiddag.

ArrowPoint sies å være ledende på et nytt felt innen internett: svitsjing basert på innhold.
Dette er spesielt viktig innen e-handel, hvor teknologien gjør det mulig å gi kjøpere som faktisk bestiller varer prioritet fremfor en tilfeldig surfer som «bare kikker».