Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Fremtiden for m-handel er kartlagt

Det tyske forskningsselskapet Durlacher la torsdag frem en modell for utviklingen innen mobilt Internett og har i så måte pekt ut hvilke områder selskapene bør satse på i tiden som kommer.

– Reklame, finanstjenester og shopping vil står for mesteparten av omsetningen på mobilt Internett, sier research manager Falk Müller-Veerse på en mobile commerce-konferanse i Oslo torsdag.

E-post baner vei

I første omgang vil e-post være den store ”killer”-applikasjonen som får de store massene til å kjøpe bærbare terminaler, tror Durlacher. Det brede markedet for m-handel antas å ikke være tilstede før i 2002.

For å tilpasse seg det nye markedet må mobiloperatøren bli både tjenesteleverandør, bank, samt tilby egen portal, spår forskerne.

De kommende år

– I det kommende året vil det være vesentlig å utvikle teknologi for posisjonering, stemmegjenkjenning og synkronisering. Neste år vil mobil reklame, lokasjonsbaserte tjenester, underholdning og banktjenester være sentrale, sier Müller-Veerse.

Mobiloperatørene må skaffe seg kompetanse fra eksisterende internettportaler og mobilspesialister, i tillegg til å skille ut portaltjenester fra vanlig stemmetelefoni, råder han.

Bleiereklamer

Durlacher mener personifisering, tilgjengelighet og posisjonering vil bli avgjørende faktorer for utviklingen av m-handel, særlig når det gjelder reklame.

– Siden plassen for reklame er så liten, er det viktig at reklamen blir mest mulig skreddersydd for hver enkelt bruker. Tjenesteleverandørene må vite hvem du er slik at du ikke får annonser du ikke er i markedet for. Har du ikke barn, vil du neppe være interessert i å bli nedlasset med bleiereklamer på waptelefonen, sier Müller-Veerse.