Annonse


Wap handler ikke om wap

– En-til-en-markedsføring på wap handler ikke om wap. For det ville i så fall bety at vi måtte tenke det samme i forhold til TCP/IP, ISDN og avisbud, sa Nordskar under et foredrag onsdag om mobil e-handel i Oslo.

Reklame- og internettmannen mener den viktigste bokstaven i forkortelsen er w-en, som står for ”wireless” – trådløs, og da i forståelse av begrepet trådløs markedsføring. Nordskar mener at trådløs markedsføring bare har mening når det ses i sammenheng med markedsføring på TV, i aviser, blader og via andre kanaler.

Glemmer brukernes behov

– Teknologien er uinteressant for forbrukerne. Det er trolig ’artigere’ å ringe og bestille pizza enn å taste 32 ganger for å gjøre det samme på wap, sa Nordskar.

Annonse


Han kritiserte IT-bransjen for å drive utviklingen av waptjenester.

– Det er veldig lite, hvis noe, som er styrt av brukernes behov når det gjelder det vi har sett til nå av waptjenester.

Nordskar mener at når bankene tilbyr muligheten for å søke lån via wap er det et godt eksempel på en dårlig og lite brukervennlig tjeneste.

Han ser klare paralleller mellom dagens sug etter wap og utviklingen av Internett i 1995: Alle skal ha det, men man vet ikke helt hvorfor.

Merverdi med WAP?

Nordskar mener bedrifter i dag må ha lov å si nei til å ha waptjenester.

– Hvis du ikke kan tilby kundene dine merverdi med en waptjeneste bør du la være.

Reklamemannen har klare oppfatninger om hva man bør passe på for å gi kundene merverdi med wap:

– Se på wap som en forlengelse av Internett-tilbudet. Tjenestene må spisses, de må utføre små spesifikke oppgaver, og være smarte, raske og enkle. Lag heller få og enkle waptjenester enn mange og store.

Han tror også at det var avgjørende at tjenestene blir lenket opp på sentrale wapportaler. Nordskar mener at det med dagens waptelefoner er vanskelig for brukere flest å legge inn wapadresser (URL).

Trådløst blir bedre

Men Nordskar tror at de trådløse terminalene blir bedre og mer brukervennlige. Han synes det er viktig å ha i mente at wap, eller mobil internett, ikke bare handler om mobiltelefoner, men også om lommedatamaskiner (pda).

Han ser også store potensialer for mobiloperatørene, med deres kundedatabaser, til i å drive kundetilpasset markedsføring.

Annonse