Annonse


Vil gi mobil til bikkja

Etter hvert som mobiltelefonens penetrasjon blir total er det jo bare rett og rimelig at mobilselskapene ser seg om etter nye kundegruppe og som vi vet er japanere ville etter elektroniske dingsebomser av alle slag.

Hva er vel da mer naturlig enn å gi mobil nettilgang til bilen, sykkelen, eller kjæledyret?

Original tenkning

I 2010 håper NTT DoCoMo å ha 120 millioner mennesker som mobilkunder, kom det fram på en wap-konferanse i Oslo på Torsdag. Japan har i dag bare drøye 130 millioner innbyggere, men DoCoMo er i ferd med å utvide virksomheten internasjonalt for å nå sitt mål.

Annonse


I tillegg forventes altså ytterligere 240 millioner abonnementer på for eksempel kjøretøy, automater, kopimaskiner og kjæledyr. Hele 100 millioner biler skal på nett, mens katter og hunder får GPS og mobil oppkobling på halsbåndet, tror den japanske giganten.

Sliter med vekst

I dag sliter NTT DoCoMo med å tilby nok nettkapasitet til drøye seks millioner brukere av det populære mobile internettsystemet i-mode. Selskapet har over 30 millioner mobilabonnenter totalt.

Antall mobilbrukere i Japan har for lengst overskredet antall fastlinjer og antallet med mobiltelefon nærmer seg nå 60 millioner.

Annonse