Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Wap sliter med prisproblemer

De første salgstallene for waptelefonene viser at det norske folk ennå ikke har trykket den nye teknologien til sitt bryst. Mye tyder på at prisene på både terminaler og tjenester gjør at det går så tregt.

I årets tre første måneder var knapt 1 av 20 utsendte mobiltelefoner en waptelefon (Wireless Application Protocol). Totalt ble det solgt 370.000 gsmtelefoner ut til forhandlere, hvorav kun 17.000 var waptelefoner.

Dette opplyser Erik Andersen i Leverandørforeningen for mobil og telekommunikasjon. Hvor mange telefoner som fortsatt lå på lager etter perioden sier ikke statistikken noe om.

Og med et nøkternt salgsanslag for april er det etter Wapland.nos erfaring ikke solgt mer enn 40.000 waptelefoner i Norge i år. I så fall utgjør wapsalget bare om lag åtte prosent av det totale mobilsalget. Verken Telenor eller NetCom har så langt ønsket å kommentere de endelige salgstallene.

Svak påskekampanje

Selv om tallene for påskekampanjene ennå ikke er klare, så opplyser en rekke forhandlere til Wapland.no at wapsalget har gått tregere enn forventet i april. Dette til tross for at april tradisjonelt sett er en av de beste månedene for mobilselgerne.

– Fokus omkring wap har vært enormt, men interessen for å faktisk kjøpe terminaler har ikke vært like stor, sier en av forhandlerne, Jørn Jamissen, som er produkt- og markedssjef i Commit AS.

I årets tre første måneder rådde Nokia wapmarkedet alene. Først nå i det siste klarte en av konkurrentene, Motorola, å få to av sine wapmodeller ut i butikkhyllene.

Motorola hadde en forventning å selge hele 50.000 waptelefoner i løpet av Telenors påskekampanje. Forhandlerne Wapland.no har vært i kontakt med opplyser at det endelige salgtallet er lavere. Motorola Norge var ikke tilgjengelig for kommentar da denne saken ble skrevet.

Siemens kom like før påske på banen med sin billige waptelefon. Men denne modellen har neppe rukket å nå noe særlig salgsvolum før påskesalget ble avsluttet.

Prisproblem

Forhandlerne mener det er flere årsaker til det labre wapsalget. Men alle ser ut til å være enige om at prisen, både på terminaler og tjenester ennå bremser utbredelsen av wap her til lands.

Fire tusenlapper for en waptelefon har vært drøy kost for mange av dagens mobilbrukere. Både Telenor og NetCom har imidlertid introdusert rimeligere waptelefoner gjennom sine forhandlerledd – telefoner til mellom 990 og 1.490 kroner.

– Nokia 7110 koster nesten fire tusen kroner, og mange vil nok ikke betale så mye for en ny telefon. Når telefonene kommer ned på tusenlappen, som Motorola T2288, åpner vi for en helt ny målgruppe, sier NetComs informasjonskonsulent Bjørnar Storeheier.

Liten nytteverdi

– Prisen har neppe noe å si for næringslivsbrukerne. Men for folk flest, de vanlige forbrukerne, er nytteverdien for liten i forhold til kostprisen, sier informasjonssjef Trond Aarre i mobilforhandlerkjeden Nordialog.

Det må også tilføyes at forhandlerne har erfart at et begrensede antall waptelefoner på markedet også har hemmet salget.

Bommer på ungdom

Men selv om salget ikke har tatt helt av enda, håper forhandlerne at nye tjenester, og ikke minst lavere pris på waptelefoner etter hvert vil gjøre mobilt Internett like populært som sms.

– Det er klart at hvis vi vil gjøre wap like populært som sms, må vi, i tillegg til å selge billige telefoner, også kunne tilby et utvalg av tjenester som er mer rettet mot ungdom, som i dag er storbrukere av tekstmeldinger, sier Storeheier.

For dyrt for kontant

Problemet er at mange av waptjenestene retter seg mot proffbrukerne, ikke mot ungdom. I tillegg demper ringeprisen ungdommens sug etter å wappe.

For ungdom er stort sett kontantkortkunder. Og for kontantkortkunder er wap en lite egnet tjeneste siden de må betale om lag to kroner minuttet for å wappe. Det blir fort dyrt i lengden.