Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Varehus blir teleaktør

Det medlemsbaserte varehuset Smart Club skal nå hive seg på markedet som leverandør av teletjenester, og lover å tilby konkurransedyktig mobilabonnement, Internett-aksess, og egen wap-portal.

– Vi går for fullt inn i konkurranse med de etablerte teleoperatørene. Det har jo myndighetene og Telenor selv åpnet for, sier administrerende direktør Tore Hermansen i Smart Club Communications.

Smart Club Communications er nylig opprettet som datterselskap av Smart Club ASA, og forhandler nå en avtale med Telenor Mobil for å kunne selge vanlig mobilabonnement og fastlinjetjenester, samt tilby Internett-aksess og wap-portal.

– Vår wap-portal kommer til å bli særpreget, sier Hermansen, men vil ikke på nåværende tidspunkt ut med detaljene rundt wapsatsingen.

E- og m-handel
Men ettersom det er et varehus det dreier seg om, vil det ikke overraske noen om Smart Club tar sikte på både e-handel og m-handel, med de mulighetene dette gir for utvidet kundekontakt.

Med sine 350 000 medlemmer i Norge, har Smart Club en stor etablert kundegruppe å bygge på når selskapet går inn som teletjenesteleverandør. Smart Club, som er en del av konsernet CG Holding, vil kunne sørge for god distribusjon utover Smart Clubs egne varehus.

I internett-verden kalles dette «net, brick & mortar» – e-handelselskaper som både har nettbutikker og varehus bygget med murstein og sement. Smart Club er foreløpig første aktør i Norge som tar sikte på en slik markedsinnretning.

100.000 telekunder
Hermansen satser på å være klar med de første teletjenestene til sommeren, og regner med over 100 000 abonnenter innen 2002.

– Jeg er overbevist om at den største utviklingen fremover vil være innen mobiltelefoni og mobilt Internett, og Smart Club skal være i front, lover han.

Fakta:

  • Nåværende tjenester: ingen teletjenester
  • Kommende tjenester: mobil, fasttelefoni, wap-portal
  • Markedsinnretning: privat massemarked
  • Time-to-market: mobil og fasttelefon til sommeren
  • Markedsinnretting: tjenesteleverandør og elektronisk handelshus
  • Kapitalbase: begrenset (CG Holding)
  • Internasjonalt/nordisk: kun Norge
  • Kompetanse/bemanning: må kjøpe telekompetanse

    Vår vurdering:
    + Først på kombinasjon varehus/e-m-handel
    + Stor kundebase

    – Ingen tele-erfaring
    – Uprøvd konsept

  • Stikkord: Mobil