Hopp til navigasjon Hopp til innhold

dot.com er ikke død

Fire av ti amerikanske nettbutikker går med overskudd, viser en amerikansk studie. Katalogselskapene på nett gjør det enda bedre: sju av ti tjener penger.

ITfinans
Dot.com-selskapene har fått mye juling på børsene i det siste, og mange av dem taper penger så de(t) griner, men stadig flere har svarte tall på bunnlinjen i regnskapet.

– Tidligere anslag over hvor få nettbutikker som er lønnsomme og hvor mange som vil dø er betydelig overdrevet, sier James Vogtle i Boston Consulting Group til Wall Street Journal.

Mistet 90 prosent
Men beskjeden lønnsomhet betyr ikke at de forsvarer de himmelhøye markedsverdiene som blåøyde spekulanter har satt på dem. En av USAs fremste nettbutikker, EToys, har mistet 90 prosent av sin markedsverdi siden oktober.

Forrige uke la Forrester Research frem en analyse som spådde at de fleste nettbutikker vil måtte stenge sine servere innen 2001. Analytikerne spådde også tre bølger av konsolideringer, den første til høsten, når nettbutikker som selger bøker, programvare o.l. må trekke tilbake kablene på grunn av sviktende salg og mindre marginer.

Service avgjør
De to studiene er ikke så motstridende som de synes, skriver Wall Street Journal. Forrester mener kriterier som størrelse, service og hastighet, sammen med god kostnadskontroll, vil avgjøre konkurransen.

Forrester spår at nettbutikker som også har utsalg i den fysiske verden vil klare seg best, sammen med de etablerte katalogselskapene.

BCG mener den ventede «shake out» i dot.com-verden allerede er i gang, og at den er sunn.
– En rekke tvilsomme selskaper uten noen god business-ide eller bare et «meg-også»-konsept vil vaskes bort, sier David Pecaut i BCG.

Stikkord: Mobil