Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Utfordrer Merkantildata

Det svenske selskapet Dimension ruller nå inn i Norge. De ser seg selv som en seriøs konkurrent til Merkantildata, som lenge har ruvet ganske så alene på det norske markedet.

Dimension (DMSN) utvikler forretningskritiske applikasjoner og tilbyr totalløsninger for store selskaper, ett område som Merkantildata har vært ganske enerådende på i Norge.

Siden oppstarten i 1988 har det svenske selskapet vokst i takt med den teknologiske utviklingen og hadde i fjor en omsetning på 770 millioner svenske kroner.

Etter at selskapet gradvis har vokst seg store i Sverige, skal nå resten av verden erobres. Første skritt i den internasjonale satsningen er Norge.

– Vi er ikke hippe
– Nye selskaper som tilbyr hippe internettløsninger dukker opp som paddehatter, men DMSN understreker at de ikke har et ønske om å være hippe. Hva slags selskap er DMSN?

– Vi ser oss selv som et tungt selskap. Vi er en integratør som skaper plattformer for den digitale økonomien, sier konsernsjef, Sven Uthorn, til ITavisen.no.

– Men overalt dukker det opp selskaper som lanserer seg selv som bedre enn alle andre og som kaller seg det ultimate år 2000-barn.

-DMSN er definitivt ikke et barn av år 2000. Vår profil er ganske annerledes, sier Uthorn. Der i gården er det nøkternhet og stabilitet som er stikkordet.

Norgessjef fra SUN
Foreløpig har DMSN ansatt kun en person til sitt Norges-kontor, Per Rune Iversen, som skal lede oppbyggingen av selskapet i Norge. Iversen kommer fra Sun Microsystems, der han arbeidet i ti år.

I dag er virksomheten basert rundt serverløsninger for særlig Internett, e-handel og handelssystem, og det er også er fokuset vil ligge når de skal arbeide seg inn her til lands.

Men Iversen understreker at selskapet tilbyr totalløsninger.

Store kunder
På sin kundeliste har DMSN flere av Sveriges største selskaper, som Telia, Ericsson og LetsBuyIt, og det er innen telekom, Internett, media og underholdning man finner samtlige av kundene.

– I Norge sikter vi inn mot de 25 største selskapene, sier Iversen. Telenor står øverst på ønskelisten av selskaper de ønsker i sin kundemasse, men håpet er å spise stadig mer av kaka.

Merkantildata suverent størst
I dag er Merkantildata et mye større selskap enn DMSN. I fjor hadde Merkantildata en omsetning på mer enn ti milliarder kroner, mens DMSN hadde en omsetning på 770 millioner kroner.

Etter at fotfestet er skapt i det norske markedet, er det de baltiske stater som står for tur. En børsnotering står også på timeplanen i løpet av våren.