Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Blinkskudd av norsk fotoselskap

Nikon velger FotoStation 4.0 fra norske FotoWare som programvare til sine digitale kameraer. Det gir enorme muligheter for programvareselskapet.

nikon coolpix 300.gif

– Nikon er verdens ledende produsent av kameraer, og avtalen innebærer at FotoWares nye software FotoStation 4.0 blir levert sammen med Nikons nye generasjon av digitale kameraer over hele Europa. I første omgang dreier det seg om salg av 63.000 lisenser, skriver FotoWare i en pressemelding.

Bare begynnelsen?
Nikon har allerede signalisert at dette bare dreier seg om en foreløpig bestilling, og at den første ordren etter all sannsynlighet vil dobles i løpet av året. Det innebærer at selskapets ambisiøse målsetting om salg av 100.000 lisenser årlig vil bli overskredet.

Fotograf og kameraspesialist
Firmaets eiere har god erfaring på området. Ole Christian Frenning har blant annet en fortid som fotosjef i Aftenposten mens Anders Bergman var utviklingssjef i Hasselblad Electronic.

Midt på 90-tallet innså begge at det bare var et spørsmål om tid før digitale fotografering kom for full styrke. På grunnlag av egen erfaring fra nyhetsmedier og kameraindustri, utviklet de FotoStation.

Fotolagring
FotoWare har spesialisert seg på lagring av digitale bilder for profesjonelle brukere, spesielt aviser og andre informasjonsmedier. FotoStation har i løpet av kort tid utviklet seg til å bli det mest brukte lagringssystem i europeiske nyhetsmedier

Viktig kontrakt
– Kontrakten med Nikon-konsernet er svært viktig for oss, sier adm. dir. Ole Christian Frenning. – Nikon har alltid fremstått som et kvalitetsprodukt.

Ved at selskapet nå velger FotoStation som standard programvare i sine digitale kameraer, er det en tillitserklæring som vi knapt nok våget å drømme om. Vi er allerede blitt et begrep for digitale bildemedier i Europa, mener Frenning.

Markedsledende
-Nikon-kontrakten gir oss også et godt utgangspunkt for å forsterke innsatsen på det nordamerikanske marked, sier Ole Christian Frenning.

Enorm vekst
FotoWare er et norsk nisjeselskap for digital bildelagring og kartoteksystemer. Det siste året har det inntruffet en formidabel økning i omsetningen av digitale bildekameraer.

Mens det i 1998 i Norge ble solgt 14 000 digitale kameraer, var tallet for 1999 over 30 000, og i år 2000 venter man et salg på 70 000 kameraer. Også internasjonalt venter man seg en betydelig økning.

Små, men store
Virksomheten ble opprinnelig startet i Interfoto a.s, norsk distributør for Nikon og Hasselblad kamerautstyr i 1994. I 1997 ble to nye selskaper etablert i gruppen, først Daguerre Distribusjon a.s, deretter FotoWare a.s.

FotoWare omsatte i 1999 for 18 millioner kroner gjennom 25 distributører over hele verden, og budsjetterer nå med en dobling i inneværende år.

Gruppen omsatte i 1999 for mer enn 130 millioner kroner.