Annonse


Japansk wap størst i verden

Asiatisk media rapporterer forventninger om 10 millioner abonnenter i år, og enkelte bedrifter melder opp til 10 % omsetning gjennom i-mode. En videoforretning lanserte tjenester online, og kunne registrere 140,000 av 200,000 nye medlemmer innmeldt via i-mode.

Produktsalg og avgiftstjenester

Noe av hemmeligheten bak suksessen ligger i at DoCoMo, hovedoperatøren bak i-mode, har innført en kommisjonsordning og avgiftsystem for mobilt salg og tjenester.

Innholdsleverandører gir 9% av salgsinntekter til DoCoMo, og DoCoMo kan på leverandørens vegne kreve inn små månedlige avgifter fra brukere som kjøper informasjonstjenester.

Annonse


Dette systemet har gjort m-commerce tiltrekkende for mange nye bedrifter, og mange avgiftstjenester som det sjelden går å selge via Web ser ut til å være svært godt egnet for i-mode.

Reklame fungerer

Reklame ser også ut til å fungere godt på i-mode, og ifølge Nikkei Electronics Asia klikker folk langt oftere på reklamebanners på mobilen enn på Web. Oh! New, en site med blant annet egen søketjeneste, opplever en klikkprosent på banners på opptil 10%. Gjennomsnittet på tradisjonelle websider ligger til sammenligning på ca. 1%.

Annonse