Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Gir bort datamaskiner

Virgin Entertainment gir hippe kunder med interesse for musikk og video en maskin beregnet for Internett. Til gjengjeld får Virgin vite hvordan de bruker nettet.

I første omgang skal Virgin gi bort 10.000 sølvfargete terminaler med flatskjerm til amerikanere som er villig til å la selskapet få et innblikk i deres privatliv. Dersom forsøket er en suksess kan 30.000 nye forbrukere få samme tilbud.

Dyre navn
– Å få fatt i en kundes navn kan være dyrt. Dette er en langt mer kostnadseffektiv måte å gjøre det på, sier Virgin Entertainment-sjef Glen Ward til Wall Street Journal.

Ifølge Ward får de mye mer igjen for pengene ved å gjøre det på denne måten enn ved å annonsere på TV.

Brukervaner
Kundene må logge seg inn på Virgins hjemmeside, og fylle ut et skjema. Spørsmålet er om kundene har en såkalt «Virgin lifestyle». Kundene må svare på spørsmål om hvor ofte de er på nett, hva de ser på når de er logget på, hvordan interessen er musikk, og for hvilke typer produkter.

Søknadene blir deretter vurdert av Virgin.

Kjøpesterkt publikum
– Vi er på jakt etter kunder som er spesielt opptatt av produkter som Virgin selger, og som er interessert i ehandel, sier Audrey Parma, i Internet Appliance Networks, selskapet som har laget tjenesten for Virgin .

– Hvis kunder bruker denne maskinen til å logge seg på vet de at vi sporer alt de gjør for å kunne tilby bedre tjenester, sier Parma.

Amerikanske aktivister for privatlivets fred er kjølig til satsingen.

– Vårt syn er at folk har rett til å gi slipp på privatinformasjon dersom de ønsker det, men de bør vite hvordan dataene blir brukt, sier Marc Rotenberg ved Electronic Privacy Information Center.