Annonse


Snapp – ny David mot Goliat

Samme dag som Rogus lanserte sin tjeneste med brask og bram, ble i all stillhet søkemotoren Snapp lagt ut av Haugnes Consulting.

Søkemotoren, som er utviklet på en Linux-plattform, har en såkalt ”intelligens”, og kan klippe ut informasjon i real-time.

– Jeg mener vi har en langt mer fleksibel tjeneste enn Rogus, da vårt søk ikke er bundet til kategorier og bestemte siter i den grad som Rogus er, sier Snorre Haugnes, utvikler av søkemotoren og foreløpig eneste ansatt i Haugnes Consulting.

Ikke bundet til format
– Vår søkemotor søker for øyeblikket bl.a. i Coshopper, SOL, Markedsplassen, Bruktpc, Gibud, Bidlet, EBud, Startsiden, TV2 rubrikk, Finn og Dinside, og vi er ikke bundet til et spesielt format på dataene slik Rogus er, sier Snorre Haugnes.

Annonse


Teknologien er i sin helhet utviklet av Haugnes selv. Han har allerede fått henvendelser fra auksjons- og rubrikkannonsesteder som ønsker at Snapp skal søke også i dem . I motsetning til Rogus sikrer Snapp at auksjonsleverandørens navn markedsføres med søket, og at det er enkelt for kunden å gå inn på den aktuelle leverandørens side for å få opp utfyllende informasjon.

Ingen avtaler ingått
– Vi har allerede fått tilbud fra ulike aktører på markedet men ingen avtaler er ennå inngått. Inntil videre forsøker jeg å utvikle en bedre tjeneste, slik at alle finner det de leter etter, sier Haugnes.

– Snapp prøver å konkurrere mot Rogus, men de kommer helt klart til å ta en stor andel av markedet med sine radiospotter, bannere overalt, osv. Det er slett ikke enkelt å konkurrere mot slike markedsføringsbudsjett, uttaler Haugnes.

Annonse