Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Snapp – ny David mot Goliat

Rogus.com lanserte torsdag en portal med en søkemotor som finner rubrikkannonser på andre nettsteder. Selskapets konsept ble presentert som unikt, men samme dag dukket Snapp.no opp på arenaen.

Samme dag som Rogus lanserte sin tjeneste med brask og bram, ble i all stillhet søkemotoren Snapp lagt ut av Haugnes Consulting.

Søkemotoren, som er utviklet på en Linux-plattform, har en såkalt ”intelligens”, og kan klippe ut informasjon i real-time.

– Jeg mener vi har en langt mer fleksibel tjeneste enn Rogus, da vårt søk ikke er bundet til kategorier og bestemte siter i den grad som Rogus er, sier Snorre Haugnes, utvikler av søkemotoren og foreløpig eneste ansatt i Haugnes Consulting.

Ikke bundet til format
– Vår søkemotor søker for øyeblikket bl.a. i Coshopper, SOL, Markedsplassen, Bruktpc, Gibud, Bidlet, EBud, Startsiden, TV2 rubrikk, Finn og Dinside, og vi er ikke bundet til et spesielt format på dataene slik Rogus er, sier Snorre Haugnes.

Teknologien er i sin helhet utviklet av Haugnes selv. Han har allerede fått henvendelser fra auksjons- og rubrikkannonsesteder som ønsker at Snapp skal søke også i dem . I motsetning til Rogus sikrer Snapp at auksjonsleverandørens navn markedsføres med søket, og at det er enkelt for kunden å gå inn på den aktuelle leverandørens side for å få opp utfyllende informasjon.

Ingen avtaler ingått
– Vi har allerede fått tilbud fra ulike aktører på markedet men ingen avtaler er ennå inngått. Inntil videre forsøker jeg å utvikle en bedre tjeneste, slik at alle finner det de leter etter, sier Haugnes.

– Snapp prøver å konkurrere mot Rogus, men de kommer helt klart til å ta en stor andel av markedet med sine radiospotter, bannere overalt, osv. Det er slett ikke enkelt å konkurrere mot slike markedsføringsbudsjett, uttaler Haugnes.