– Vi opplever en ketchupeffekt med markedsplasser på web: Du rister på flaska. Først kommer ingenting, så ingenting. Plutselig kommer en flom. Slik ser vi utviklingen av markedsplassene, der kjøp og salg kan gjøres mer effektivt, sier markedsdirektør Harald Løvvik i Oracle Norge.
Kvalitet
– I løpet av de neste to årene er det ikke utvikling av de kundeorienterte systemene som vil dominere utviklingen innenfor IT-bransjen, men de innkjøpsorienterte, sier Løvvik. Som advarer mot å tro at det kun er å sette opp websider og tro at man har en innkjøpsportal.
– Det er en komplisert affære å sette opp en slik portal. Det krever en arkitektur som takler bud og auksjon, registrering, profilhåndtering, fakturering og kredittsjekk, et integrert datavarehus, kontroll med kvalitet og leveringsdyktighet, samt en katalogserver, sier Løvvik.
Han legger til at årsaken til at Oracle i dag er verdsatt til mer enn 2000 milliarder kroner er at selskapet er involvert i alle de viktige initiativene på dette området. Også på eiersiden.
Annonse
Annonse