Annonse


Nokia-mail er lureri

For nå har Nokia sett seg lei av denne kampanjen og har kjørt ut et tilsvar til e-postkampanjen på www.nokia.com/webcampaign. Der står det:

”Kjære kunder,

Nokia er klar over en lure-e-post hvor det står at Nokia gir bort gratis telefoner til de som videresender denne e-posten. Denne ondskapsfulle e-posten har absolutt ingenting å gjøre med Nokia. Vi har startet en etterforskning for å finne ut hvor denne e-posten kom fra og vi vil når vi er klar ta nødvendige handlinger. Vi beklager eventuelle ubeleiligheter for våre kunder.

Annonse


Nokia”

Ingenting er gratis

For de som ikke har sett kampanjen ennå kan vi forklare detaljene i den. Ved å videresende e-posten man mottok 10 ganger skulle man motta en Nokia 3210. Videresendte man derimot e-posten hele 25 ganger var det en Nokia 7110 som skulle dumpe ned i postkassa.

I e-posten var det også en annen betingelse. Det var at den måtte cc:’es til en James Redfield i Nokia Communications. Da kan man kanskje se et motiv, men nei da, James Redfield eksisterer ikke, i hvert fall ikke hos Nokia.

– James Redfield er ikke på Nokia. Det er ikke et virkelig navn som vi kjenner, sa Thomas Jönsson, Communications Manager Scandinavia i Nokia til Wapland.no.

– Vi får en del spørsmål så klart, men det har ikke vært noe stort problem for oss. Det er sånn som skjer i mellom, men det blåser nok over i løpet av kort tid, sier Jönsson.

Lurekampanjer

Det man kan lure på er hva som får folk til å sette i gang en sånn umotivert e-postkampanje. Men det som kanskje er ennå mer interessant er hvordan folk kan tro på det?

Men folk er som kjent ganske lettlurte til tider, og dette er langt fra første gangen noe slikt har gått rundt verden. I høst gikk det en liknende e-post rundt der man i regi av Microsoft skulle få fem dollar for hver person man sendte e-posten til, og tre dollar for hver person disse igjen sendte den til.

Artig, ikke sant.

Annonse