Annonse


Finnene inntar Norge

– Vi ønsker å bli den største nettportalen i Europa, og satser beinhardt på å bygge opp et globalt merkenavn. Vi etablerer oss først i Norge, fordi nordmenn er nesten like opptatt av mobiltelefoni og Internett som finnene, sier adm. direktør Motti Roto i Jippii til Aftenposten.

Finnene satser et stort antall millioner kroner på å nå målet. Finnene vil lansere portalen i andre europeiske land til sommeren. Deretter følger Asia og kanskje USA.

Jippii har på kort tid blitt den ledende portalen i Finland med 1,3 millioner treff hver dag. Nettsidene er også landets nest mest besøkte etter sidene til teleoperatøren Sonera.

Annonse


Ikke en vanlig portal

En av grunnene til at Jippii har blitt en suksess er at de satser på andre tjenester enn de ”ordinære” portaltjenestene, som nyheter, nyttig informasjon og underholdning. I stedet har selskapet utviklet en rekke spill hvor man kan spille mot andre nettbrukere, samt egne chat-tjenester.

– Det er spill og underholdning folk vil ha. Vi har dessuten vært opptatt av at portalen skal utnytte Internettets fordeler – at folk skal kunne kommunisere enkelt med hverandre, sier Roto til Aftenposten.

Populært med mobil

Men det mest populære er mulighetene til å velge egen logo og melodi på mobiltelefonen. Man kan velge mellom 300 forskjellige symboler via portalen og et par hundre melodier.

I løpet av noen uker planlegger selskapet å opprette en tjeneste som gjør at man kan komponere sin egen mobilmelodi. Skal man laste ned logo eller melodi koster det åtte kroner. Beløpet belastes på telefonregningen.

Jippii hevder selv at de er opptatt av å kunne levere løsninger for den mobile internettfremtiden. De virker i hvert fall godt posisjonert.

Annonse